Бюлетин №46 на САК за периода 13.04-15.05.2024

/


Софийска Адвокатска Колегия

I. За колегията

1. Софийски адвокатски съвет определи адвокати за комисиите за подбор на съдебни медиатори за София

Съветът на Софийска адвокатска колегия определи представители на САК за членове на комисиите по подбор по чл. 9 от Наредба №10/30.10.2023 г. на Висшия съдебен съвет за подбора, статута и дейността на медиаторите в съдебните центрове по медиация, създадени от председателите на Софийски градски съд (СГС) и Софийски окръжен съд (СОС) (Протокол №14 от 26.04.2024 г.)

В обявения от Софийски адвокатски съвет краен срок 23 април 2024 г. са постъпили само три заявления от адвокати от САК, които са изявили желание да се включат в комисиите за подбор и едновременно с това отговарят на изискванията по Наредбата. Измежду тези трима кандидати, със свои решения №2905, № 2906 и №2907 и 2908 по Протокол№14 от 26.04.2024 г. Съветът е определил адвокат Таня Панайотова Градинарова за основен член на комисията по подбор на медиатори в съдебния център по медиация към Софийски градски съд, адвокат Елиза Николаева Николова – за основен член на комисията по подбор на медиатори в съдебния център по медиация към Софийски окръжен съд, и адвокат Мариана Славчева Митова за резервен член и в двете комисии по подбор на медиатори в съдебните центрове по медиация към СГС и СОС.

Софийски адвокатски съвет неколкократно – и в официалното си писмо до Висшия съдебен съвет, и по време на проведената на 18 април 2024 г. нарочна среща на адвокат Стефан Марчев и адвокат Жана Кисьова с членове на ВСС, е изразил категоричното си становище, че всички фактически действия, предприети във връзка с откриването на процедури по подбор на съдебни медиатори, включително по конституиране на комисии по подбор по чл. 9 от Наредба № 10/30.10.2023 г., са лишени от нормативно основание предвид факта, че Наредбата влиза в сила от 1 юли 2024 г. САС неколкократно изтъкна и възможните негативни последици от това в процеса на правораздаване, в т. ч. опасността за компрометиране на всяка една процедура по съдебна медиация занапред. Като допълнителни аргументи Съветът изтъкна и това, че предстои Конституционният съд да разгледа по същество к. д. №11/2024 г., образувано по искане на Висшия адвокатски съвет за установяване на противоконституционност на чл. 19, чл. 20, чл. 21, чл. 22, чл. 23, чл. 24, ал. 1 и чл. 25 от Закона за медиацията и съответно на чл. 78а, чл. 140а, чл. 140б, чл. 267, ал. 3, чл. 314а, чл. 341а и чл. 374а от ГПК, както и фактът, че в Плана за възстановяване и устойчивост, публикуван на сайта на Министерски съвет, който предвижда въвеждането на задължителна съдебна медиация в производствата по граждански и търговски дела, е записано, че тази реформа е с период на изпълнение 2022 – 2026 г., поради което нищо не налага сегашното бързане и не пречи реформата да стартира от 1 януари 2025 г.

Висшият съдебен съвет е игнорирал напълно опасенията и аргументите на Софийски адвокатски съвет.

2. Софийска адвокатски съвет отправи питане до Министерство на правосъдието относно условията за вписване на адвокатите, извършващи дейностите по чл. 4, т. 16 от ЗМИП, електронния регистър към министъра на правосъдието

В изпълнение на свое Решение №2899 по Протокол №13 от 17.04.2024 г. Софийски адвокатски съвет изпрати на министъра на правосъдието запитване (достъпно тук) във връзка с прилагането на Наредба №Н-1 от 6 февруари 2024 г. за условията и реда за вписване на лицата в регистъра по чл. 9б, ал. 8 и §60, ал. 2 от ПЗР на от Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП), която влезе в сила на 20 март 2024 г.

Задължението беше въведено с приетите през 2023 г. изменения в Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП) и по-конкретно с новия чл. 9б от ЗМИП, който задължи адвокатите и адвокатските дружества и съдружия, осъществяващи по занятие дейностите, изброени в чл. 4, т. 16 от ЗМИП, в двумесечен срок от влизане в сила на Наредба №Н-1 да подадат заявление за вписване в публичен електронен регистър към министъра на правосъдието. Условията и редът за вписване и заличаване в регистъра са уредени в Наредба №Н-1. Крайният срок е 20 май 2024 г. Съгласно чл. 2, ал. 2 от Наредбата вписването в регистъра е условие за извършване на посочените в чл. 4, т. 16 от ЗМИП дейности.

Част от сега поставените от Софийски адвокатски съвет въпроси касаят хипотези, в които дейностите по чл. 2, ал. 1 от Наредба № Н-1 от 6 февруари 2024 г. са били възложени на адвокатско дружество или съдружие, но фактическите действия по регистрацията се извършват от адвокати, които имат договор с дружеството по чл.76 от ЗА, или от съдружници. От министерството се очаква също така да даде отговор и на питането ще бъде ли вписването в регистъра по чл. 9б ЗМИП условие адвокатите да извършват дейност по чл. 4, т. 15 букви „бб“, „гг“, „дд“, „ее“ и „г“ като част от правните консултации, които предоставят по занятие, и ще подлежат ли на санкциониране адвокати, извършващи такива дейности без вписване в регистъра.

Съгласно промените, на вписване в регистъра по Наредба №Н-1 от 2024 г. подлежат лица, в т. ч. и адвокатите, които по занятие предоставят:

а) адрес на управление, адрес за кореспонденция, офис и/или други сходни услуги за целите на регистрацията и/или функционирането на юридическо лице или друго правно образувание;

б) услуги по учредяване, регистриране, организиране на дейността и/или управление на търговец или на друго юридическо лице, или друго правно образувание;

в) услуги по доверително управление на имущество или на лице по буква „б“ включително:

аа) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността директор, секретар, съдружник или друга сходна длъжност в юридическо лице или друго правно образувание;

бб) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността доверителен собственик – в случаите на тръстове, попечителски фондове и други подобни чуждестранни правни образувания, учредени и съществуващи съобразно правото на юрисдикциите, допускащи такива форми на доверителна собственост;

вв) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността номинален акционер в трето чуждестранно юридическо лице или друго правно образувание, различно от дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар, спрямо което се прилагат изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти.

3. Семинари по актуални гражданскоправни и наказателноправни въпроси в Оздравителен дом „Лозенец“ в с. Лозенец

През 2024 г. по решение на Софийски адвокатски съвет в Оздравителен дом „Лозенец“ в с. Лозенец ще се проведат 4 (четири) семинара по гражданскоправни и по наказателноправни въпроси, както следва:

А. Летни семинари

  • в периода от 6 до 9 юни 2024 г. – наказателноправен семинар на теми, които ще бъдат обявени на сайта на САК в понеделник (20 май 20224 г.)
  • в периода от 13 до 16 юни 2024 г. – гражданскоправен семинар на теми, които ще бъдат обявени на сайта на САК в понеделник (20 май 20224 г.)

Б. Есенни семинари:

  • в периода от 12 до 15 септември 2024 г. – гражданскоправен семинар на теми, които ще бъдат обявени на по-късен етап.
  • в периода от 19 до 22 септември 2024 г. – наказателноправен семинар на теми, които ще бъдат обявени на по-късен етап.

Цената за настаняване е 60 лв. за 3 (три) нощувки в двойна стая с друг адвокат и 120 лв. за три нощувки при самостоятелно ползване на двойна стая.

4. Нови по-изгодни условия за почасово ползване на кантора в Търговския дом

С цел да подпомогне дейността на младите адвокати, които правят първи стъпки в професията, Софийски адвокатски съвет намали наполовина – от 10 лв. на 5 лв., цената за почасово наемане на изцяло оборудваната кантора №368, която се намира на трети етаж в Търговския дом, на адрес: гр. София, бул. „Витоша“ №1А, срещу централния вход на Съдебната палата.

С Решение №2898 по Протокол №13 от 17.04.2024 г. цената за ползване на кантората за първите два часа вече е 5 лева на час, като минималното време за ползване е 2 часа. За всеки следващ час наемната цена се намалява пропорционално и се определя като процент от цената за първия час, при следната часова ставка: за първи час – 100%, за втори час – 100%, за трети час – 90%, за четвърти час – 80%, за пети час – 70%, за шести час – 60%, за седми час – 50% и за осми час – 40%.

Помещението е снабдено с работно място с компютър, с достъп до интернет и до правно-информационни системи и може да се ползва както като временно работно място, така и за провеждане на срещи с клиенти и колеги. В близост до кантората се намира Библиотека на САК с богат каталог с правни заглавия, принтер и скенер. Библиотеката разполага и с два лиценза за годишен абонамент на експертната правна система за съдебна практика „ЛЕКСЕБРА“

Почасовото наемане на кантората става след подаване на заявление по образец и при спазване на приетите от Софийския адвокатски съвет правила. От тази възможност могат да се възползват както адвокати от САК, така и колеги от цялата страна.

5. Корпоративна спортна карта Coolfit на още по-ниска цена от 45 лева

Софийска адвокатска колегия осигури възможност за адвокатите от САК да ползват Корпоративна спортна карта Coolfit за достъп до стотици спортни обекти, спортни занимания и активности на територията на гр. София и много други градове в страната.

Преференциалните условия, договорени от Софийска адвокатска колегия, са на база месечна такса, която всеки адвокат, който желае да ползва корпоративната спортна карта Coolfit, заплаща както следва:

  • Цена за адвокат: 45 лв. с ДДС;
  • Цена за придружител (адвокатски сътрудник): 89 лв. с ДДС.

Поради големия интерес и постигнатите ценови условия, крайната цена за месечната карта за адвокат се намалява от 50 лв. на 45 лв. с ДДС.

За адвокатите, които са заявили карти за март и са заплатили през февруари такса от 50 лв., разликата от 5 лв. е отнесена като „неразнесена сума“ по партидите им и ще може да се използва за плащане на Coolfit карта за следващ период.

Всеки желаещ член на колегията може да използва предоставените услуги чрез приложението Coolfit, като се регистрира, сканирайки QR кода, достъпен в приложената брошура или чрез този линк. При регистрацията си молим да имате предвид, че в полето "Employee ID" следва да посочите личния си адвокатски номер.

След направената регистрация в платформата, за да бъде одобрена регистрацията, се заплаща посочената месечна такса. Сумата следва да се превежда по банковата сметка на колегията в „ОББ“ АД, BIC: UBBSBGSF, IBAN: BG61UBBS88881000871392, с краен срок за плащане до 25-то число на текущия месец, като услугата се активира за използване от 1-во число на месеца, следващ месеца на плащане. Като основание за плащане следва да се посочи „Сoolfit-личен номер ....“. Плащането е възможно и през портала за електронни разплащания в сайта на Софийска адвокатска колегия pay.sak-sas.bg.

Приложението е достъпно чрез следните линкове: App Store за телефони с iOS, Google play за телефони с Android и AppGalery за телефони на Huawei.

Информация за обектите, активностите и другите възможности, които Корпоративна спортна карта Coolfit осигурява, може да намерите на сайта: Coolfit.

За допълнителна информация може да се обръщате към служителя на САК Ася Митова на телефон: 02 90 48 004; 0879 292 231 или на е-mail: a.mitova@sak-sas.bg.

6. Договори за безплатни медицински прегледи за адвокати от САК през 2024 г.

В изпълнение на свое Решение №2552 по Протокол №30 от 20.12.2023 г. Софийски адвокатски съвет сключи договори за извършване на безплатни медицински прегледи за адвокати от Софийска адвокатска колегия през 2024 г.

Договорите са с Медицински център „Свети Пантелеймон“ и Медицински център „САНУС 2000“. Информация за пакетите за мъже и жени, които предлагат да извършват двата медицински центъра, можете да видите на сайта на САК, както следва:

Медицински център „САНУС 2000“ ООД (тук).

Медицински център „Св. Пантелеймон“ ЕООД (тук).

7. Заплащане на задължения към Софийска адвокатска колегия

Членовете на Софийска адвокатска колегия могат да извършват плащанията на задължения към САК чрез модула за електронни разплащания, достъпен от всеки адвокат чрез профила му в закритата секция на сайта на САК, на електронен адрес: pay.sak-sas.bg. Онлайн могат да бъдат погасявани задължения за:

  • месечната членска вноска към Софийска адвокатска колегия (18 лв.);
  • месечната членска вноска към Висшия адвокатски съвет (20 лв.);
  • встъпителните вноски, заплащани от новоприети адвокати и младши адвокати.
  • такси за административни услуги, предоставяни от служителите на САК, съгласно справката за таксите, оповестена на страницата на колегията (https://www.sak-sas.bg/bg/a/spisk-na-taksite-sbira...).
  • всякакви други финансови задължения.

8. Допуснати кандидати за участие в пролетна изпитна сесия за прием на адвокати и младши адвокати

Софийският адвокатски съвет, на основание чл. 10, ал. 1 от Наредба №2 на Висшия адвокатски съвет, допуска до участие в пролетната изпитна сесия за 2024 г. пред Висшия адвокатски съвет общо 159 кандидати за адвокати и младши адвокати, подали по надлежния ред и в предварително обявения срок до 15 април 2024 г. писмено заявление за участие, ведно със задължителните приложения към него.

Списъкът на допуснати до изпита кандидати, ведно с подадените заявления и приложенията към тях, са изпратени на ВАдвС.

Решението подлежи на обжалване пред Висшия адвокатски съвет от Контролния съвет при САК в 7 дневен срок, считано от 17.04.2024 г., при условията на чл. 10, ал. 2 от Наредба № 2.

(Решение №2890 и Решение №2891 по Протокол №13 от 17.04.2024 г.)

II. Обучение и квалификация

1. Предстоящи семинари на Център за обучение на адвокати „Кръстю Цончев“

1.1. На 14 май 2024 г. от 9.00 до 17.30 ч. ще се проведе първата част на онлайн семинар на тема „Достиженията на правото на ЕС в областта на върховенството на правото“, съвместно с Центъра за изследване на демокрацията, с лектори доц. д-р Христо Христев – адвокат от Софийска адвокатска колегия и преподавател по Право на Европейския съюз в Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“; адвакат Иглика Василева и адвокат Ася Манджукова от Софийска адвокатска колегия.

Линк: https://us06web.zoom.us/j/89985461706?pwd=4QsQjPZb...

1.2. На 15 май 2024 г. от 9.30 до 18.00 ч. ще се проведе втората част на онлайн семинар на тема „Достиженията на правото на ЕС в областта на върховенството на правото“, съвместно с Центъра за изследване на демокрацията, с лектори адвокатите от Софийска адвокатска колегия Андрей Янкулов, Александър Кашъмов, София Разбойникова и Диляна Гитева.

Линк: https://us06web.zoom.us/j/89396788883?pwd=M9mBGLHA...

1.3. На 22 май 2024 г. от от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе хибриден семинар на тема „: „Установителни искове за установяване на факти с правно значение“ с лектор съдия Михаил Малчев от Апелативен съд–София, Гражданска колегия.

1.4. На 24 май 2024 г. от 9:30 до 17:00 ч. ще се проведе присъствен семинар на тема „Защитата на владението в актуалната практика на Върховния касационен съд“ с лектор проф. д.н. Стоян Ставру, адвокат от Софийска адвокатска колегия.

1.5. На 27 май 2024 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе хибриден семинар на тема „Дружество с променлив капитал“ с лектор адвокат Александър Кацарски от Софийска адвокатска колегия.

1.6. На 27 май 2024 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе хибриден семинар на тема „Дружество с променлив капитал“ с лектор Александър Кацарски, адвокат от Софийска адвокатска колегия и асистент по Търговско право в Юридическияфакултет на СУ „Св. Кл. Охридски“.

1.7. На 28 май 2024 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе хибриден семинар на тема „Промените в производството по несъстоятелност и стабилизация“ с лектор Александър Кацарски, адвокат от Софийска адвокатска колегия и асистент по Търговско право в Юридическияфакултет на СУ „Св. Кл. Охридски“.

1.8. На 29 май 2024 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе хибриден семинар на тема „Измененията в Част VII на ГПК относно производствата по граждански дела с международен елемент“ с лектор доц. д-р Боряна Мусева, адвокат от Софийска адвокатска колегия и ръководител на Катедрата по международно право и международни отношения“ в Юридическияфакултет на СУ „Св. Кл. Охридски“.

1.9. На 30 май 2024 г. от 13.00 до 16.00 ч. ще се проведе хибриден семинар на тема „Подкуп – преглед на съдебната практика“ с лектор съдия Валя Рушанова от Върховен касационен съд, Наказателна колегия.

Хибридните семинари се провеждат присъствено в зала 3 на ЦОА „Кръстю Цончев“ и през платформата zoom.

Присъствените семинари се провеждат в зала 3 на ЦОА „Кръстю Цончев“.

Повече информация за провежданите от ЦОА „Кръстю Цончев“ семинари и други форуми можете да намерите на:

- сайта на Центъра за обучение на адвокати: http://advotraining.bg/events/.

- сайта на САК в раздел „Обучения“: https://www.sak-sas.bg/bg/news/1870-programa-za-ob... .

2. Курс по юридически английски език и специфични умения за адвокати – на английски език – V част

На 31 май 2024 г. от 16.00 до 17.30 ч. в Центъра за обучение на адвокати „Кр. Цончев“ на ул. „Калоян“ №8, ет. 4 ще се проведе петата част на курса по юридически английски и специфични умения за адвокати с лектор Джоел Брайънт, сътрудник по английски език в Държавния департамент на САЩ, с опит в областта на правото и обучението по юридически английски.

Курсът е присъствен, безплатен и се провежда на английски език, поради което е необходимо владеене на езика най-малко ниво B1. Обучението включва малка група от участници и е с продължителност до юни 2024 г. с по две занятия месечно, всяко от които по 90 минути.

Курсът включва следните теми: провеждане на интервюта и разговори; обобщаване на подходяща информация; изготвяне на правни документи (писане); участие в професионални срещи; изнасяне на презентации; дистанционна комуникация (телефонни и видео разговори). Основен акцент в обучението са т. нар. „soft skills“, свързани с различни продуктивни умения (управление на конфликти, медиация, преговори). Курсът е с изцяло с практико-приложен характер.

Участниците в курса могат да оценят сами нивото си на езикова компетентност по английски език на следния линк: https://www.cambridgeenglish.org/test-your-english...

3. Тематични обучителни курсове за синдици за 2024 г.

Министерство на правосъдието организира тематични курсове за обучение на лицата, които могат да бъдат назначавани за синдици в производства по несъстоятелност по Търговския закон.

Годишната програма на тематичните курсове за обучение на синдиците за 2024 г. е одобрена със Заповед № СД-06-10/22.04.2024 г. на министъра на правосъдието и Заповед № РД-16-402/29.04.2024 г. на министъра на икономиката и индустрията, на основание чл. 655а, ал. 3 от Търговския закон и чл. 19, ал. 1 от Наредба № 3 от 27 юни 2005 г. за реда за подбор, квалификация и контрол върху синдиците.

Писмени заявки за участие в обучението се подават до министъра на правосъдието или упълномощено от него лице в едномесечен срок след публикуване на съобщението за програмата на интернет страницата на Министерството на правосъдието – т.е. от 30 април 2024 г.

Заявка за участие можете да изтеглите от ТУК.

Програмата на обучението може да бъде изтеглена от ТУК.

4. Участие на студенти от специалност „Право“ в Международната асоциация на адвокатите (UIA)

Международната асоциация на адвокатите (UIA) поднови инициативата си да осигурява възможност за членство на студенти от специалност „Право“, като им предоставя преференциални условия за членство при членски внос само 15 евро. (брошура).

UIA е глобална мултикултурна професионална организация, която улеснява професионалното развитие на адвокатите, стимулира обучението и работата в мрежа и насърчава върховенството на закона. Членството в UIA осигурява достъп до редица ресурси, възможности за работа в мрежа и събития, специално пригодени за подпомагане на студентите в тяхното юридическо обучение и кариерно развитие.

III. Информация за съдебната система и организацията на работа в съдебните сгради в София и софийски съдебен район

1. Неправомерно ограничен достъп за справки до дела в Софийски районен съд

От 25.04.2024 г. в Софийски районен съд, „Съдебно деловодство – Гражданска колегия“ е въведена нова организация на работата на администрацията на съда, при която понастоящем е ограничена възможността адвокатите да правят справки по дела, по които не са надлежно упълномощени Новата организация е въведена с Разпореждане № 8/24.04.2024 г. на съдебния администратор, на основание чл. 5, ал. 1, т. 1 от Правилника за администрацията на съдилищата. С текста на разпореждането може да се запознаете тук.

По този повод и във връзка с постъпили сигнали и оплаквания от адвокати от САК, на 26.04.2024 г. Софийски адвокатски съвет отправи искане за информация от Председателя на Софийски районен съд (искането достъпно тук). Същия ден получихме отговор от Председателя на Софийски районен съд, в който се обясняват мотивите за въвеждане на ограничения за достъп до делата, базирани на правилата на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на лични данни и относно свободното движение на такива данни. Основните доводи се свеждат това, че адвокатското качество без наличие на пълномощно от страна по делото или без от адвоката да е обоснован конкретен правен интерес за упълномощител/клиент на адвоката, не дава основание за достъп по смисъла на чл. 6, пар. 1 от ОРЗД 2016/679 за предоставяне на лични данни на адвокат. С текста на отговора може да се запознаете тук.

Софийски адвокатски съвет обсъди въведеното ограничение на извънредно заседание на 08.05.2024 г. и прие, че въведеното ограничение не съответства на закона и конкретно на разпоредба на чл. 31 от Закона за адвокатурата, която гарантира достъп на адвокатите до дела само въз основа на качеството им адвокат, което е съществено условие за предоставяне на право на защита и упражняване на адвокатска професия.

В този смисъл и като обсъди въведеното ограничение, с Решение № 2935/08.05.2024 г. Софийски адвокатски съвет реши:

  • да бъде сезиран Висшият съдебен съвет с искане да се извърши проверка, която да установи дали издаденото Разпореждане № 8/24.04.2024 г. на съдебния администратор на СРС и въведената с него организация на работа на служителите в Съдебно деловодство – Гражданско отделение, е в съответствие с правилата на чл. 31 от ЗАдв и на чл. 77, ал. 3 ПАС, които предвиждат, че адвокатът има право на достъп до дела само въз основа на качеството адвокат.
  • Да бъде сезиран Инспектората към Висшия съдебен съвет като орган, натоварен с правомощието да осъществява надзор обработването на лични данни от органите на съдебната власт, за да извърши проверка за допустимостта и пропорционалността на въведените ограничения в достъпа до дела.

В писмото са изложени три групи аргументи за незаконосъобразност и непропорционалност на въведеното ограничение за адвокати да извършват справки по дела:

1. Сред условията за законосъобразност на обработването на лични данни по чл. 6, пар. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 е условието по б. "в", а именно: "обработването е необходимо за спазването на законово задължение, което се прилага спрямо администратора". Според чл. 6, пар. 3 от същия Регламент "Основанието за обработване, посочено в параграф 1, букви в) и д), е установено от: а) правото на Съюза или б) правото на държавата членка, което се прилага спрямо администратора.

Разпоредбата на чл. 31, ал. 1 от Закона за адвокатурата създава именно такова законово задължение, като предвижда условията, при които адвокатът и трайно установеният адвокат от Европейския съюз могат да правят справки по дела и да получават копия от книжа и сведения в съда, органите на досъдебното производство, административните органи и други служби в страната и навсякъде, където е необходимо, само въз основа на качеството си на адвокат или на адвокат от Европейския съюз, което удостоверяват чрез представяне на карта, издадена от Висшия адвокатски съвет. Недопустимо е тези условия да бъдат допълвани с други, предвидени в административни актове, тъй като с тях се изменя нормативната уредба. В тази връзка, макар да е обективиран във формата на Разпореждане на съдебния администратор по чл. 6, ал. 1 от ПАС във вр. с чл. 5, ал. 1, т. 1 ПАС, адресирано към служителите на съда, постановеното Разпореждане дерогира законовите правила и има по същество нормативен характер.

2) Въпросът за законосъобразността на достъпа на адвокати до дела при условията на чл. 31 от ЗА е бил обсъждан вече и в Становище на Комисията за защита на личните данни, рег. № НДМСПО-17-624/2018 г. от 16.07.2018 г. е прието следното:

"Следва да се отчита и обстоятелството, че в чл. 77, ал. 3 от ПАС е предвиден облекчен ред за достъп до информация по делата от адвокатите съгласно чл. 31 от Закона за адвокатурата, като същите имат право на свободен достъп и могат да правят справки и без пълномощно по конкретното дело, само въз основа на качеството си на адвокат, което удостоверят чрез представяне на адвокатска карта" (с. 3). https://cpdp.bg/userfiles/file/Stanovista/Stanovis...

В този контекст КЗЛД е имала възможност да обсъди нормативно установените условия за достъп до делата и пропорционалната мярка с оглед защитата на личните данни би била единствено отчетността по тяхното спазване чрез установения в чл. 78, ал. 1 от Правилника за администрацията в съдилищата механизъм, а именно попълване на контролния лист Приложение 4.

3) По силата на чл. 17, ал. 1, т. 1 от Закона за защита на личните данни надзорен орган по отношение на обработването на лични данни от съда при изпълнение на функциите му на орган на съдебната власт е Инспекторатът към Висшия съдебен съвет. ИВСС осигурява спазването на Регламент (ЕС) 2016/679, на Закона за защита на личните данни и на други нормативни актове в областта на защитата на личните данни съгласно чл. 17 от ЗЗЛД. На това основание и във връзка с осъществяваните задачи по чл. 57, пар. 1, б. "в" и чл. 58, пар. 3, б. "б" от Регламент (ЕС) 2016/679 за даване на становище по въпроси, свързани със защитата на личните данни, както и аналогичното правомощие по чл. 17а, ал. 1, т. 1 от ЗЗЛД, въпросът с допустимостта и пропорционалността на въведените мерки по отношение на достъпа до съдебните дела, извършен в Софийски районен съд, ще бъде отнесен и до Инспектората към ВСС с посочените доводи.

Наред с това е отправено искане до Ръководството на СРС за среща, на която да бъде обсъдена ситуацията и да се намери разрешение, което да позволи адвокатите да упражняват гарантираното им от чл. 31 от ЗАдв право на достъп до дела и справки по дела.

2. Информация за работата на Върховен касационен съд

2.1. Общото събрание на Наказателната колегия на ВКС сезира Конституционния съд с искане за обявяване на противоконституционност на текстове от Наказателния кодекс, свързани с отнемане на превозно средство или налагане на глоба в размер на стойността на същото, когато то не е собственост на извършителя на престъпление

Общото събрание на Наказателната колегия на Върховния касационен съд (ОСНК на ВКС) отправи до Конституционния съд искане за обявяване на противоконституционност на следните разпоредби от Наказателния кодекс: чл. 280, ал. 5 НК и чл. 343, ал. 5 НК – изцяло, чл. 281, ал. 4 НК – в частта „или се налага глоба в размер на пазарната стойност на превозното средство в лева, ако не е негова собственост“, и чл. 343б, ал. 5 – в частта „а когато деецът не е собственик – да присъди равностойността му“.

По искането е образувано конституционно дело №15 от 2024 г., предстои произнасяне по допустимост.

Със Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс (обн., ДВ, бр. 67/2023 г.) са допълнени текстовете на чл. 280, чл. 281, чл. 343 и чл. 343б от НК, като са създадени нови алинея пета към чл. 280 НК, алинея четвърта към чл. 281 НК, алинея пета към чл. 343 и алинея пета към чл. 343б НК. В искането си ОСНК на ВКС посочва, че липсват мотиви към проектите за посочения закон, придружаващи създаването на упоменатите нови разпоредби и указващи причините и технологията на създаването им, съответно смисъла и предназначението им, както и преследваните с тях цели. „Като се отмине този факт, както и фактът на поначало девалвиращата авторитетността на закона липса на ангажираност към спазването на езиковите норми и прецизност при словесното оформяне на нормативните предписания (виж чл. 343б, ал. 5 НК), както и при извършването на чисто технически действия като препращането към точния текст, на който съответства препращащата норма (виж чл. 280, ал. 5 НК), резултатът от коментираното нормотворчество е превръщане в част от действащото право на текстове, които противоречат на Конституцията, било то изцяло (чл. 280, ал. 5 и чл. 343, ал. 5 НК) или частично (чл. 281, ал. 4 и чл. 343б, ал. 5 НК)“.

Според върховните съдии проблемите, които поставят четирите разпоредби, са непреодолими чрез тълкуване по предписания от чл. 46, ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА) път, защото са свързани с въвеждане на двусмислени предписания, на постановки, които са в явно противоречие с фундаментални положения в наказателното право и с режима на основни негови институти, каквито са наказанието и превантивните мерки по чл. 53 НК, и съответно в противоречие с концепцията, на която всеки от тези институти е основан, с тяхното съдържание, с правната логика при създаването им и с начина, по който е предвидено те да се прилагат. Така е нарушен заложеният във фундамента на правовата държава конституционен принцип на законността (чл. 4, ал. 1 КРБ), като е накърнена предвидимостта в правното регулиране, дестабилизирана е правната сигурност, която правовата държава, каквато е България съгласно чл. 4, ал. 1, изр. 1 КРБ, е предназначена да осигури и която е предпоставена от създаването и действието на ясно, еднозначно, непротиворечиво, стабилно и предвидимо законодателство. Нарушено е и заложеното в чл. 5, ал. 3 от Конституцията правило, както и принципът за справедливостта и юридическото равенство на гражданите (чл. 6, ал. 2 КРБ), се посочва още в мотивите към искането до КС.

В искането са изложени подробни мотиви по отношение на всяка от четирите разпоредби.

  • Съгласно чл. 280, ал. 5 от НК в случаите по ал. 2, т. 5 на чл. 280 НК (т.е. когато трафикът на хора е организиран от група или организация или е извършен по поръчение и/или в изпълнение на решение на организирана престъпна група) „превозното средство се отнема в полза на държавата, ако е собственост на дееца, или се налага глоба в размер на пазарната стойност на превозното средство в лева, когато не е негова собственост“. Член 281, ал. 4 НК предвижда, че когато противозаконното подпомагане на чужденец да пребивава или преминава в страната в нарушение на закона е извършено чрез използване на моторно, въздухоплавателно или друго транспортно средство, „превозното средство се отнема в полза на държавата, ако е собственост на дееца, или се налага глоба в размер на пазарната стойност на превозното средство в лева, когато не е негова собственост“. Според ОСНК разпоредбите са неясни до невъзможност за практическото им прилагане в частите, предвиждащи налагане на „глоба“ в размер на пазарната стойност на превозното средство, когато то не е собственост на дееца. В тези им части двете разпоредби въвеждат конструкции, без аналог в наказателното право до момента.
  • Със създаването на чл. 280, ал. 5 НК и на чл. 281, ал. 4 НК практически законът въвежда едновременно налагане на две санкции от един и същи вид, т.е. на две глоби за едно и също престъпление, извършено от едно и също лице – веднъж наказанието глоба по чл. 37, ал. 1, т. 4 НК и втори път отново „глоба“, но вече като алтернатива на отнемането на превозното средство, когато то не е собствено на дееца.
  • Разпоредбата на чл. 343, ал. 5 НК предвижда, че „в случаите по ал. 3 и 4 на чл. 343 НК съдът може да отнеме в полза на държавата въздухоплавателното средство, моторното превозно средство, плавателния съд или специалната машина, което е послужило за извършване на престъплението и е собственост на дееца, а когато деецът не е собственик – да присъди равностойността му“. Липсва последователност в подхода на законодателя, доколкото новата санкционираща по същество мярка е въведена за непредпазливите престъпления по чл. 343 НК, но не и за умишлените престъпления по транспорта по чл. 342 НК. Но причините, които обуславят противоконституционност на чл. 343, ал. 5 НК, са други. За да подлежи на отнемане в полза на държавата, необходимо условие, при това от първостепенна важност, е вещта, представляваща предмет или средство на престъплението, да е принадлежала на дееца (изцяло или поне част от нея). Прилагането на подобно преобразуване, каквото е въведено с чл. 343, ал. 5 НК, по отношение на имущество, което не е принадлежало на дееца, е немислимо. Аргументите в тази връзка, изложени при оспорването на конституционната съобразност на чл. 280, ал. 5 и чл. 281, ал. 4 НК важат в пълна степен и тук, се казва в искането.
  • Според чл. 343б, ал. 5 НК „в случаите по ал. 1 – 4 съдът отнема в полза на държавата моторното превозно средство, послужило за извършване на престъплението и е собственост на дееца, а когато деецът не е собственик – да присъди равностойността му“.Така формулирано, предписанието поставя проблема, който вече е назован във връзка с коментара на чл. 280, ал. 5 НК и на чл. 281, ал. 4 НК и възможността от гледище на общата норма на чл. 53, ал. 1 НК за отнемане в полза на държавата на вещта, представляваща предмет/средство на престъплението, съответно за присъждане на паричната нейна равностойност, когато тази вещ не е принадлежала на дееца, и нарушаването на заложеното в чл. 5, ал. 3 от Конституцията правило, както и на принципите на пропорционалност, справедливост и равенство на гражданите пред закона, които чл. 6, ал. 2 от Конституцията е предназначен да обезпечи.

От двата текста е невъзможно да се прецени какъв точно е характерът на нововъведените „глоби“. Според Указа за прилагане на ЗНА думи и изрази с утвърдено правно значение се използват в един и същ смисъл във всички нормативни актове. „Глоба“ е юридически термин, натоварен с точно определено смислово съдържание. В наказателното право се използва за назоваване на едно от наказанията по чл. 37, ал. 1 от НК, които се налагат за извършени престъпления. Тя е уредена в Общата част на НК именно и само като наказание и съответно по начин, който дава възможност на съда да я индивидуализира по правилата за индивидуализация на наказанията, съобразно с особеностите на случая, обществената опасност на дееца и имущественото негово състояние (чл. 47 НК). А „глобите“ по чл. 280, ал. 5 и чл. 281, ал. 4 НК са във фиксиран размер, величината на който е зависима единствено от пазарната стойност на превозното средство. В този смисъл разпоредбите нарушават правилото на чл. 5, ал. 3 от Конституцията, което по същество изисква както да се налагат единствено предвидените в закона наказания, така и тези наказания да са с утвърденото от този закон съдържание.

Правилата на чл. 280, ал. 5 и чл. 281, ал. 4 НК са в противоречие и с общата норма на чл. 53 НК, уреждаща режима на отнемане в полза на държавата на предмета и на средството на умишленото престъпление. Върховните съдии посочват, че съгласно чл. 53, ал. 1, б. „а“ и ал. 2, б. „а“ НК средството на умишлено престъпление действително подлежи на отнемане в полза на държавата, но присъждане на равностойността му, когато то е отчуждено или липсва, е предвидено единствено когато послужилата като такова средство вещ е принадлежала на виновния. Изискването на чл. 280, ал. 5 НК и на чл. 281, ал. 4 НК за налагане на „глоби“ в размер на пазарната стойност на превозното средство, когато то не е собствено на дееца, респективно предвиденото в чл. 343, ал. 5 и в чл. 343б, ал. 5 НК присъждане на равностойността на превозното средство в аналогични хипотези, представлява не реакция на извършеното престъпление, а самоцелно допълнително санкциониране на съответното лице, мотивира се ОСНК на ВКС. В този смисъл накърнен е конституционният мащаб за допустимо ограничаване на правата, като е въведено ограничение, лишено от каквото и да е легитимно основание, което да прави мерките „съразмерни с характера на защитавания интерес“.

Разпоредбата на чл. 280, ал. 5 от НК е проблематична и в друга насока, което я прави изцяло противоконституционна. Нарушена е вътрешната логика и системността в конструкцията на чл. 280, тъй като текстът на новосъздадената пета алинея препраща към състава по чл. 280, ал. 2, т. 5 НК, който обаче не предвижда използване на превозно средство, било то като средство на престъплението или като негов предмет. В този му вид текстът затруднява правоприлагането поради невъзможност за тълкуване на съдържанието му, на вложения в него правен смисъл и правилното и точното негово разбиране. От друга страна, в първата своя част разпоредбата практически насочва към отнемане на превозно средство в хипотезите на престъпления по чл. 280, ал. 2, т. 5 НК, стига това превозно средство да принадлежи на дееца, без да е нужно то да е послужило за извършване на престъплението или да представлява предмет на същото.

„На следващо място, съгласно чл. 53, ал. 1, б. „а“ и б. „б“ НК на отнемане подлежат както предметът, така и средството на престъплението, единствено и само когато престъплението е умишлено. Касае се за императивно, безусловно задължително общо правило, едно от тези, които указват принципната основа, на която се прилагат превантивните мерки, свързани с отнемане на предмета и/или на средството на престъплението, което правило не може да се дерогира чрез създаване на специални разпоредби в Особената част на Наказателния кодекс. А престъпленията по чл. 343 НК са непредпазливи. Поради това при създаването на чл. 343, ал. 5 НК напълно е неглижирана същността на института на превантивните мерки“, категорични са върховните съдии.

„Изложеното ни дава основания да настояваме, че коментираните интервенции в материалния наказателен закон са произволни, хаотични, противоречащи на самата юридическа негова същност, като чрез тях са въведени мерки, оставащи извън стандартите на наказателното право, на Наказателния кодекс и на Конституцията. Проблемите, пред които тези интервенции изправят съдилищата в практическата правораздавателна тяхна дейност, и невъзможността тези проблеми да бъдат решени по предписания от чл. 46, ал. 1 ЗНА път, правят сезирането на Конституционния съд необходимо“, обобщаватвърховните съдии.

Пълният текст на искането до Конституционния съд е публикуван в сайта на Върховния касационен съд.

3. Информация за работата на Върховен административен съд

3.1. Петчленен състав на ВАС потвърди отмяната на разпоредби от Правилника за прилагане на Закона за лова и опазване на дивеча, касаещи промени в реда и начина за придобиване право на лов

Върховният административен съд остави в сила Решение №11553 от 23.11.2023 г. на тричленния състав на ВАС, с което са отменени разпоредби от Правилника за прилагане на Закона за лова и опазване на дивеча (ППЗЛОД, обн. ДВ, бр. 18 от 24.02.2023 г.) относно промени в реда и начина за придобиване на право на лов. Става дума за отмяна на чл. 15, ал. 1 в частта му „и на една поправителна изпитна сесия от 1 до 31 октомври по график, утвърден от изпълнителния директор на ИАГ“ и чл. 19, ал. 2 от ППЗЛОД.

С оспорените две разпоредби на чл. 15 ал. 1 и чл. 19 ал. 2 от ППЗЛОД са извършени съществени промени в реда и начина на провеждане на изпитна сесия за придобиване право на лов, като е въведена възможност за неуспешно издържалите редовната изпитна сесия от 1 юни до 30 юни да се явят „и на една поправителна изпитна сесия от 1 до 31 октомври по график, утвърден от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите“.

Петчленният състав споделя изцяло фактическите и правни изводи на тричленния състав на ВАС и приема, че оспорените разпоредби са в противоречие с разпоредбите на ЗЛОД, който е нормативен акт от по-висока степен. Съгласно чл. 22, ал. 9 от ЗЛОД лицата, които не са издържали изпита за придобиване право на лов, могат да се явяват на изпит след преминаване на нов курс за подготовка с продължителност между 3 и 6 месеца, т.е. процедурата по придобиване право на лов започва отначало. Законът не предвижда провеждане на поправителна изпитна сесия, а само на редовна такава и то след провеждане на нов курс на обучение.

Разпоредба на чл. 19 ал. 2 от ППЗЛОД пък е в противоречие с чл. 22, ал. 6 от ЗЛОД. С изменението в чл. 19, ал. 2 от ППЗЛОД от изпитните комисии са изключени представителите на ловните сдружения и се ограничава предоставената от закона оперативна самостоятелност на изпълнителният директор на ИАГ при определяне на състава на комисията. В закона липсват субектите, измежду които следва да се формира колективният административен орган, компетентен да поведе изпит за придобиване право на лов, докато в последния вариант на чл. 19, ал. 2 от ППЗЛОД те са изчерпателно изброени.

Решението по административно дело №1428 от 2024 г. е окончателно.

3.2. ВАС се произнесе по казус с поискан от гражданин на Саудитска Арабия статут на бежанец

Върховният административен съд остави в сила решение по административно дело №9432/2023 г. на Административен съд София–град по казус с гражданин на Саудитска Арабия, поискал статут на бежанец или хуманитарен статут, за когото Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) е дала немотивирано становище, че представлява заплаха за националната сигурност. Въз основа на становището на ДАНС Държавната агенция за бежанците (ДАБ) е отказала поискания от този чужд гражданин статут.

В решението си първоинстанционният съд е приел, че при произнасяне по молба за международна закрила трябва да бъдат преценени всички относими факти, декларации или документи, свързани с личното положение на молителя, държавата му по произход и възможността лицето да се ползва от закрилата на друга държава, чието гражданство би могъл да придобие. По аргумент от чл. 58, ал. 10 от Закона за убежището и бежанците (ЗУБ), наред в всички останали данни, при тази преценка следва да бъде взето предвид и писменото мотивирано становище на ДАНС. В случая Административен съд София–град е установил по безспорен начин, че на чужденеца е отказан статут на бежанец и хуманитарен статут, без към отрицателното становище на ДАНС да има приложена справката, мотивирала ДАНС да възрази срещу предоставянето на закрила, и без овластеният за вземане на решение за предоставянето на този статут орган (ДАБ) да е извършил самостоятелна и собствена преценка на релевантните за случая факти. Поради което АССГ е приел, че оспореният административен акт не съответства на решението на Съд на ЕС по дело С-159/21 г. и даденото с него тълкуване.

Според възприетото от СЕС в решението по дело С-159/21, чл. 4, §1 и §2, чл. 10, §2 и §3, чл. 11, §2 и чл. 45, §3 от Директива 2013/32 във връзка с чл. 14, §4, б. а и чл. 17, §1, б. „г“ от Директива 2011/95 не допускат национална правна уредба, съгласно която, когато органи със специализирани функции, свързани с националната сигурност, са констатирали с немотивирано становище, че дадено лице представлява заплаха за тази сигурност, решаващият орган да е длъжен системно да отказва да предостави субсидиарна закрила на това лице или да отнеме предоставената по-рано международна закрила на същото лице, като се основава на споменатото становище. Според мотивите на СЕС единствено решаващият орган е компетентен да разгледа молбите за международна закрила, както и да вземе решение като първа инстанция по такива случаи. Тоест, по аргумент от чл. 48, ал. 1, т. 1 и чл. 52 ЗУБ, председателят или заместник-председателят на ДАБ е този, който трябва да направи преценка на всички релевантни факти и обстоятелства, включително свързаните с прилагането на членове 14 и 17 от Директива 2011/95, едва след която да приеме решение.

Касационната инстанция потвърждава извода на първоинстанционния съд за незаконосъобразност на оспорения индивидуален административен акт поради противоречието му с решение по дело С-159/21 на Съда на ЕС от 22.09.2022 г. Върховните магистрати също приемат, че решаващият орган (в случая ДАБ) трябва да разполага с цялата релевантна информация и като я вземе предвид, самостоятелно да прецени фактите и обстоятелствата, за да определи съдържанието на решението си, както и да го мотивира в пълна степен. Решаващият орган трябва да има свобода на преценка, за да реши дали съображения, свързани с националната сигурност на съответната държава членка, трябва да доведат до отказ от предоставяне на хуманитарна закрила или до отнемане на статута на бежанец, което изключва вероятността констатирането на заплаха за тази сигурност автоматично да предполага подобен отказ или отнемане. С оглед самите функции на решаващия орган същият няма как да бъде задължен да се основе на немотивирано становище, издадено от органи със специализирани функции, свързани с националната сигурност, на база оценка, чиято фактическа основа не му е известена, се посочва в решението на ВАС. В този смисъл са и решенията по адм. д. №9979/2023 г. и адм. д. №4863/2023 г. на ВАС.

Касационната инстанция потвърждава извода на първоинстанционния съд за незаконосъобразността на оспорения индивидуален административен акт, поради противоречието му с решение по дело С-159/21 на Съда на ЕС от 22.09.2022 г. Правилно при формиране на правните си изводи административният съд е отчел даденото в заключението в решението на СЕС тълкуване на относимите към правния спор разпоредби от Директива 2013/32/ЕС на Европейския парламент и Съвета от 26.06.2013 г. относно общите процедури за предоставяне и отнемане на международна закрила /Директива 2013/32/ЕС/ и Директива 2011/95/ЕС от 13.12.2011 г. относно стандарти за определянето на граждани на трети държави или лица без гражданство като лица, на които е предоставена международна закрила, за единния статут на бежанец или на лицата, които отговарят на условията за субсидиарна закрила, както и за съдържанието на предоставената закрила /Директива 2011/95/, въведени в българското законодателство чрез разпоредбите на ЗУБ.

Решението по административно дело №2503 от 2024 г. е окончателно.

4. Информация за работата на Софийски апелативен съд

Наказателни производства в Апелативен съд–София по атакувани мерки за процесуална принуда, насрочени на:

  • 23.05.2024 г. (четвъртък)
  • 28.05.2024 г. (вторник)
  • 30.05.2024 г. (четвъртък)

ще се разглеждат в сградата на ул. „Черковна“ №90 в столицата, съгласно Заповед А-610/23.04.2024 г. на председателя на Апелативен съд–София.

5. Информация от Министерство на правосъдието

5.1. Работната група за промени в Наредбата за заплащане на правната помощ е възобновила дейността си

Междуведомствената работната група за промени в Наредбата за заплащане на правната помощ в Министерство на правосъдието е възобновила дейността си. Заседанията ѝ се ръководят от заместник-министър Спаска Кинчева.

Актуализирането на Наредбата се налага във връзка с влезлите в сила последни промени в Закона за правната помощ (ЗПП), предвиждащи разширяване на кръга от лица, които могат да се ползват от правна помощ, от освобождаване от съдебни такси и от предоставяне на правна помощ в извънсъдебни производства. На дискусия е подложено и увеличаването на възнагражденията на адвокатите, вписани в Националния регистър за правна помощ. За последно такава актуализация е правена през 2021 г.

5.2. Информационната система за единна входна точка за запори и електронните публични търгове

Напомняме, че през 2023 г. Министерство на правосъдието въведе няколко нови услуги за гражданите, бизнеса и администрацията посредством Информационна система за единна входна точка за запори и електронните публични търгове: https://zapori.mjs.bg/#/.

Информационната система позволява на всеки, чрез електронен подпис, да прави справки в реално време за наложени запори на движими вещи, подлежащи на регистрация, и да получава информация във връзка с това.

Всички граждани, включително и чужденци, могат да участват в публичните търгове, като се регистрират през системата като „Участник в електронна публична продан“. Създадена е възможност и за подаване на документи за участие на място при организатора на търга, който ще регистрира участника в системата.

6. Информация за работата на Агенция по вписванията при Министерство на правосъдието

6.1. От 3 май 2024 г. са в сила изменения в чл. 64, ал. 1 и 2 от ДОПК

На 3 май 2024 г. влязоха в сила измененията в чл. 264, ал. 1 и 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), с които отпада изискването за представяне на писмена декларация от прехвърлителя/учредителя, ипотекарния длъжник или залогодателя, че няма непогасени подлежащи на принудително изпълнение задължения за данъци, мита и задължителни осигурителни вноски. Информация относно подлежащите на принудително изпълнение публични задължения ще бъде предоставяна по служебен път между институциите.

Посочените измененията в ДОПК са съобразени от Агенция по вписванията и за длъжностните лица по регистрация и длъжностните лица по вписвания е осигурен електронен достъп за извършване на необходимата справка при вписване.

6.2. Възстановяване на недължимо платени такси

Агенцията по вписванията към Министерство на правосъдието е приела Вътрешни правила, с които се урежда и редът за възстановяване на недължимо платени такси, постъпили по сметки на Агенцията от следните регистри:

  • Имотен регистър
  • Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел
  • Централен регистър на особените залози
  • Регистър БУЛСТАТ
  • Регистър на имуществените отношения на съпрузите.

За целта надвнеслото сумата лице следва да подаде заявление за възстановяване на недължимо платени такси, с указано съдържание, и приложен към него платежен документ, удостоверяващ заплащането на заявената за възстановяване сума.

Заявлението може да бъде подадено по един от следните начини:

  • електронно – чрез Системата за сигурно електронно връчване, или на адрес: office@registryagency.bg; при подаване по електронен път заявлението трябва да бъде подписано с електронен подпис;
  • на хартиен носител – в деловодството на Централно управление на Агенция по вписванията или по пощата на адрес: Агенция по вписванията, гр. София, п.к. 1111, ул. „Елисавета Багряна“ №20.

Недължимо платените по сметки на Агенцията държавни такси се възстановяват само по банков път, в срок до 20 дни от датата на постъпване на заявлението, след извършване на съответната проверка.

6.2. От 26 март 2024 г. са в сила изменения в Наредба №1 и образците на заявления по ТРРЮЛНЦ

От 26 март 2024 г. са в сила изменения в Наредба №1 от 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (обн., ДВ, бр. 25 от 22.03.2024 г.).

Считано от 26 март т. г. се изменят и приложенията към чл. 6, ал. 1 от Наредбата по образец №А1 – А18 и по образец №Б1 – Б7, В1, В2-1, В2-2, В2-3, В2-4, В2-5, В2-6, В3-1, В3-2 и В3-3, Г1 – Г3, Д1, Е1, Ж1 и З1, актуализирани са и документите, които се прилагат към заявленията. Създава се приложение към чл. 6, ал. 1 от Наредбата по образец №А19 за дружеството с променлив капитал, което влиза в сила от 30 юни 2024 г.

Основните промени в Наредба №1:

  • от 30 юни 2024 г. влиза в сила нов раздел – „Заявление за вписване на обстоятелства относно дружество с променлив капитал“, като се определят необходимите документи за извършване на вписване на обстоятелства и за обявяване на актове (както при първоначалната регистрация, така и при вписване на промени за дружеството, както и други);
  • от 16 юли 2024 г. влизат в сила изменения, свързани с допълнения на информацията, подлежаща на вписване, относно действителните собственици по реда на Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП);
  • от 3 май 2024 г. отпада изискването за представяне на декларация по чл. 264 от ДОПК (при вписване на непарична вноска с предмет вещно право върху недвижим имот или МПС, както и при вписване на особен залог на дружествен дял или на търговско предприятие) във връзка с измененията в чл.74 и чл. 264 от ДОПК;
  • от 26 март 2024 г. е актуализирано производството по назначаване на вещи лица, като са въведени основания за прекратяване на производството по назначаването им и за възстановяване на внесения депозит.

6.3. От 1 юли 2023 г. Централният регистър на особените залози е към Агенция по вписванията

Напомняме, че от 1 юли 2023 г. Централният регистър за особените залози (ЦРОЗ) е към Агенция по вписвания (АВп). Всички административни услуги ще се предоставят при заявление на регистрираните потребители онлайн през Единния портал за заявяване на електронни административни услуги (ЕПЗЕУ) на електронен адрес http://portal.registryagency.bg, както и в териториалните звена на Агенция по вписванията.

Таксите при електронния начин на заявяване ще бъдат с 50% по-ниски от таксите, дължими при предоставяне на услуги на гише.

Подаването и разглеждането на документите от ЦРОЗ ще се извършва по подобие на тези от Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. Детайлизирано е съдържанието на заявленията за вписване, заличаването и обявяването на актовете на ЦРОЗ в образци, които са достъпни на електронната страница.

6.4. Плащане на електронни услуги чрез ПЕП на МЕУ

При заявяване на услуги по електронен път, предоставяни от Агенция по вписванията чрез Единния портал за заявяване на електронни административни услуги (ЕПЗЕУ), в случаите, когато заплащането им се извършва чрез Портала за електронни плащания на Министерство на електронното управление (ПЕП на МЕУ), е необходимо да бъде избрана опцията „Плати с карта през ЦВ ПОС“ за директно заплащане с дебитна или кредитна карта.

IV. Финансови въпроси

Участие в Дни на адвокатурата в Република Северна Македония

Софийската адвокатска колегия ще вземе участие с двама свои представители в 79-ото издание по повод Дните на адвокатурата в Македония, които ще се проведат от 31 май до 2 юни 2024 г. в гр. Струга, Република Северна Македония. Разноските по настаняването се поемат от домакините.

(Решение №2903 по Протокол №14 от 26.04.202 г.)

V. Бази и социална дейност

1. Оздравителен дом „Лозенец“ в с. Лозенец, община Царево

1.1. Ползване на базата на САК в с. Лозенец през летен сезон 2024 г.

Съветът на Софийска адвокатска колегия със свое решение по Протокол №13 от 17.04.2024 г. определи смените за почивка в Оздравителен дом „Лозенец“ през летния сезон на 2024 г., както следва:

17.06 – 01.07.2024 г. – първа смяна (14 нощувки)

02.07 – 16.07.2024 г. – втора смяна (14 нощувки)

17.07 – 31.07.2024 г. – трета смяна (14 нощувки)

01.08 – 15.08.2024 г. – четвърта смяна (14 нощувки)

16.08 – 30.08.2024 г. – пета смяна (14 нощувки)

31.08 – 10.09.2024 г. – шеста смяна (10 нощувки)

11.09 – 18.09.2024 г. – седма смяна (7 нощувки)

Подробна информация за цените и за условията за резервация и отдих в ОД „Лозенец“ през сезон 2024 г. е налична на сайта на САК (тук).

При определяне на заплащането за ползване на базата на САК адвокати от други адвокатски колегии се третират като външни лица. Съгласно критериите за ползване на базата външни лица могат да ползват стаи в ОД „Лозенец“ за съответната смяна само ако няма подадени заявления от адвокати от Софийска адвокатска колегия за заявения от външните лица период.

Резервации могат да се правят по някой от следните начини:

  • онлайн чрез модул за електронни резервации на адрес: https://pay.sak-sas.bg/bg/booking, достъпен за адвокати чрез закритата секция на сайта на САК;
  • чрез попълване на публикувано на сайта на САК заявление, което може да бъде подадено в деловодството на САК на бул. „Тодор Александров“ №134 или на електронен адрес: register@sak-sas.bg;
  • чрез закритата секция на сайта на САК чрез попълване и изпращане на електронен формуляр на заявление.

Заявленията, подадени през електронната система за резервации на сайта на САК, ще се разглеждат и обработват с предимство пред останалите заявки.

1.2. Поставяне на временен обект за храна и напитки в ОД „Лозенец“

С цел осигуряване на пълноценен отдих, Софийски адвокатски съвет взе решение да сключи договор с фирма „Висарионов“ ЕООД за поставяне на два временни преместваеми обекти, тип каравана/кемпер, чрез които да бъдат осигурявани храна и напитки на почиващите в ОД „Лозенец“ през периода от 1 юни до 30 септември 2024 г. Договорът предвижда фирмата да заплаща на САК месечен наем от 600 лв. и отделно по 60 лв. на вечер за ползването на четири сутеренни помещения в базата на САК от персонал на фирмата. „Васарионов“ ЕООД е с дългогодишен опит в тази сфера на дейност. (Решение №2897 по Протокол №13 от 17.04.2024 г.)

2. Хижа „Адвокат“, Природен парк „Витоша“

Хижа „Адвокат“ се намира в местността „Острица“ в Природен парк „Витоша“, на по-малко от 25 км от София (локация) и разполага със следните помещения за нощувка:

  • един апартамент (снимки тук);
  • две луксозни стаи (снимки тук)
  • 7 обикновени стаи (снимки тук)

Информация за актуалните цени и възможност за наемане на хижата като място за отдих на адвокатите от САК през 2024 г. са достъпни на сайта на САК (тук).

Резервации могат да се извършват и онлайн чрез модул за електронни резервации, достъпен в закритата секция на сайта на САК.

VI. Информация за адвокатите, вписани в Регистъра към Националното бюро за правна помощ

1. Националното бюро за правна помощ с информационна кампания в помощ на пострадали от домашно насилие

Националното бюро за правна помощ (НБПП) стартира кампания за информиране на жертвите на домашно насилие за наличието на безплатно мобилно приложение в помощ на пострадалите от домашно насилиеПомогни ми, което може да се изтегли от App Store и от Google Play.

Приложението дава лесен достъп до контактите на институциите, ангажирани със защитата от домашно насилие – адреси, телефони, имейли и работно време на организации и центрове за подкрепа. Функцията за филтриране по локация позволява бърз контакт с най-близките организации и институции.

„Помогни ми“ съдържа информация за правата на пострадалите и възможностите за получаване на правна помощ.

„Помогни ми“ има и страница във Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=6155763868....

2. Нов Регионален център за консултиране в район „Слатина“

На 26 април 2024 г. в район „Слатина“ на бул. „Шипченски проход“ №67, ет. 3, заседателна зала №308 по решение на Софийски адвокатски съвет беше открит нов Регионален център за консултиране (РЦК) на граждани в неравностойно социално положение. (Решение №2846 по Протокол №11 от 03.04.2024 г.)

Това е третият Регионален център, след разкритите в сградата на Търговския дом на бул. „Витоша“ 1А и в сградата на общинската администрация в район „Красна поляна“ в столицата.

В РЦК в Слатина ще се предоставят консултации всеки петък от адвокати от САК, по график, определян от Софийски адвокатски съвет.

3. Заверени за плащане отчети за предоставена правна помощ

Софийски адвокатски съвет е проверил и одобрил за плащане от Националното бюро за правна помощ (НБПП) общо 244 броя отчети на адвокати, предоставили правна помощ по Закона за правната помощ. Отчетите са постъпили в периода от 10 до 17 април 2024 г.

(Решение №2893 по Протокол №13 от 17.04.2024 г.)

Освен на хартиен носител, отчетите си за предоставена правна помощ по ЗПП адвокатите от САК могат да изпращат и през Единната електронна система за правна помощ (линк) или на електронния адрес на регистратурата на САК: register@sak-sas.bg.

4. Списък на дежурни адвокати за май 2024 г.

4.1. Списъкът на дежурните адвокати към НБПП за периода 1 – 31 май 2024 г. е обявен на сайта на Софийска адвокатска колегия и може да бъде видян тук.

4.2. Графиците за месец май 2024 г. на адвокатите, предоставящи консултации в Регионалните центрове за консултиране към Софийска адвокатска колегия в Търговския дом, в район „Красна поляна“ и район „Слатина“ са обявени на сайта на Софийска адвокатска колегия съответно тук, тук и тук.

Бюлетинът се подготвя от адвокат Ненка Иванова

Техническо оформление адвокат Емил Омайски

Бюлетинът се подготвя от адвокат Ненка Иванова

Техническо оформление адвокат Емил Омайски


© 2025 Софийска адвокатска колегия. Това издание има характер на информационен бюлетин и не е предназначено за реклама. При обработване на лични данни, включително Вашия електронен адрес, Софийска адвокатска колегия спазва всички изисквания на Общия регламент за защита на личните данни и всички други приложими нормативни актове. Можете да научите повече за извършваните от нас дейности по обработване на лични данни на следния адрес: www.sak-sas.bg/bg/a/privacy-policy

Споделяне