Съдържание
I. За колегията
1. Адвокатите, извършващи дейностите по чл. 4, т. 16 от ЗМИП, са длъжни да се впишат в електронен регистър към министъра на правосъдието
Адвокатите и адвокатските дружества и съдружия, осъществяващи по занятие дейностите, изброени в чл. 4, т. 16 от Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП), са задължени в двумесечен срок, считано от 20 март 2024 г., да подадат заявление за вписване в публичен електронен регистър към министъра на правосъдието.
Задължението е въведено с приетите през 2023 г. изменения в Закона за мерките срещу изпирането на пари и по-конкретно с новия чл. 9б от ЗМИП. Условията и редът за вписване и заличаване в регистъра са уредени в Наредба №Н-1 от 2024 г. за условията и реда за вписване на лицата, издадено от министъра на правосъдието на основание чл. 9б, ал. 8 и § 60, ал. 2 от ПЗР на ЗМИП (обн., ДВ, бр. 84 от 2023 г.). Наредбата влезе в сила на 20 март 2024 г., от която дата възниква и задължението за регистрация. Крайният срок е 20 май 2024 г. Съгласно чл. 2, ал. 2 от Наредбата вписването в регистъра е условие за извършване на посочените в чл. 4, т. 16 от ЗМИП дейности.
На вписване в регистъра по Наредба №Н-1 от 2024 г. подлежат лица, в т. ч. и адвокатите, които по занятие предоставят:
а) адрес на управление, адрес за кореспонденция, офис и/или други сходни услуги за целите на регистрацията и/или функционирането на юридическо лице или друго правно образувание;
б) услуги по учредяване, регистриране, организиране на дейността и/или управление на търговец или на друго юридическо лице, или друго правно образувание;
в) услуги по доверително управление на имущество или на лице по буква „б“ включително:
аа) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността директор, секретар, съдружник или друга сходна длъжност в юридическо лице или друго правно образувание;
бб) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността доверителен собственик – в случаите на тръстове, попечителски фондове и други подобни чуждестранни правни образувания, учредени и съществуващи съобразно правото на юрисдикциите, допускащи такива форми на доверителна собственост;
вв) изпълняване на длъжността или организиране на изпълнението от друго лице на длъжността номинален акционер в трето чуждестранно юридическо лице или друго правно образувание, различно от дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар, спрямо което се прилагат изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти.
2. Анкета относно темите и лекторите на летни и есенни семинари в ОД „Лозенец“
През юни и септември 2024 г. в Оздравителен дом „Лозенец“ в с. Лозенец, Бургаска област, ще се проведат семинари по актуални гражданскоправни и наказателноправни теми.
Датите на провеждане на всеки от семинарите, темите и лекторите ще бъдат определени на заседанието на Софийски адвокатски съвет на 17 април т. г. и ще бъдат съобразени с предпочитанията на адвокатите от Софийска адвокатска колегия, заявени в анкетните карти при предишни обучения.
Нови теми и лектори могат да бъдат посочени чрез попълване на анкетна карта тук.
3. Действия в защита на професионалните права, честта и достойнството на адвокатите
3.1. Становища от Софийски адвокатски съвет по законопроекти, свързани с професионалните права на адвокатите
През месец март т. г. Софийски адвокатски съвет е приел и депозирал в обявения срок за обществени консултации три становища по законопроекти, свързани с професионалните права на адвокатите.
- Становище по проекта на Закон за лицата, обслужващи кредити и купувачите на кредити
В становището си по проекта на Закон за лицата, обслужващи кредити и купувачите на кредити (ЗЛОККК) Софийският адвокатски съвет настоява в законопроекта да се предвиди лицензиране и изисквания и за дейността и надзора на лицата, придобиващи и обслужващи вземания от кредитни институции, от небанкови финансови институции (т.нар. дружества за бързи кредити) и вземания по потребителски договори, а не само на „лицата, обслужващи вземания по необслужвани кредити, предоставени от кредитна институция, които действат от името на купувач на кредити“ и „купувачите на кредити, които придобиват вземания по необслужвани кредити, предоставени от кредитна институция“, както предвижда понастоящем проектът.
Съветът се позовава на Директива (ЕС) 2021/2167 на Европейския парламент и на Съвета oт 24 ноември 2021 г. като посочва, че въвеждането на изисквания за лицензиране само на лицата, които обслужват вземания по банкови кредити, оставя дейността на дружествата, които придобиват пакети от вземания от небанкови финансови институции и потребителски вземания от мобилни оператори, доставчици на комунални услуги и други, без необходимост от лицензиране и на практика без надзор.
Софийски адвокатски съвет настоява да се предвиди изключение от приложното поле на закона за адвокатите, адвокатските дружества и адвокатските сдружения, които също извършват дейност по обслужване на кредити при упражняване на професията – каквато възможност за дерогация е предвидена в чл. 2, §6 от Директива (ЕС) 2021/2167. В становището се посочва, че това е от първостепенно значение за адвокатската дейност, тъй като много от практикуващите адвокати осъществяват от името на свои клиенти една или повече от дейностите, посочени в чл. 6, ал. 2 от ЗЛОККК. Ако остане сегашната редакция на проекта, те няма да могат да извършват съдебни и/или извънсъдебни дейности по събиране на вземания, произтичащи от необслужвани договори за кредит, каквито са дейностите по чл. 6, ал. 2, т. 1, предл. 1 от ЗЛОККК.
Законопроектът ще лиши адвокатите от възможността да извършват и друга основна за тях дейност – посредничеството при предоговаряне на условията по предоставен кредит, правни консултации по администриране на жалби от кредитополучатели и най-вече дейността по събиране на вземанията, включително представителство в съдебните производства по установяване на вземанията и тяхното принудително събиране.
Софийският адвокатски съвет намира, че с подобна регламентация държавата необосновано ще ограничи възможността адвокатите да извършват една типична адвокатска дейност, включително и чрез възлагането на обременителни административни задължения и структурна дискриминация.
Всички становището по законопроекта можете да видите тук.
Становището на Министерство на финансите по депозираните възражения и становища по проекта можете да видите тук.
- Становище по законопроект за посредничеството при сделки с недвижими имоти
Софийският адвокатски съвет прие и подаде до Народното събрание становище и по проект на Закон за посредничество при сделки с недвижими имоти (тук).
С този проект се прави опит да се дефинира като изключителна дейността на брокерите на недвижимите имоти, в резултат на което пък ще бъде ограничена възможността адвокатите да извършват една от основните си професионални дейности – предоставяне на правни консултации при сделки с недвижими имоти и дори процесуално представителство в охранителни нотариални производства по пълномощие, както и в производства за установяване на вещни права, които предшестват или съпътстват всяка една сделка с недвижим имот и/или вещно право върху недвижим имот.
По този повод в становището си Софийски адвокатски съвет е направил възражения срещу редица конкретни формулировки в законопроекта.
Със становището можете да се запознаете тук.
- Становище по законопроект за изменение и допълнение на ЗКИР
Във връзка с публикувания за обществени консултации проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (линк), със свое Решение от 14 март 2024 г. Софийски адвокатски съвет е приел и внесъл становище по законопроекта.
В него Съветът изразява тревога по повод на предлаганите изменения и допълнения на ЗККИ, които пряко рефлектират върху адвокатската дейност по правно обслужване и оказване на съдействие, тъй като адвокатите ежедневно заявяват от името на своите доверители предоставянето на административни услуги с данни от кадастъра (най-често снабдяването със скици и схеми от кадастралната карта и извлечения от кадастралните регистри на недвижимите имоти).
Със законопроекта се предвижда административните услуги, касаещи данни от кадастралната карта и кадастралните регистри, да се предоставят само във формата на електронен документ. Административните услуги ще се заявяват по електронен път, по пълномощие от клиент, като адвокатът ще се идентифицира по реда на Закона за електронна идентификация (нов чл. 55).
От редакцията на новия чл. 56б относно реда за удостоверяване на идентичността на съдържанието на електронния документ (например скица от кадастралната карта с извлечение от КРНИ) с разпечатаното копие на хартиения носител, обаче следва заключението, че макар и да има право да получи от името на клиента си електронен документ (вкл. чрез заявяване на административни услуги по електронен път), адвокатът няма да има право да разпечатва получените електронни документи от информационната система на кадастъра на хартиен носител и да удостоверява идентичността на съдържанието на електронния документ с разпечатаното хартиено копие, като ги заверява. Респективно, в производства, в които адвокатът участва като пълномощник на клиентите си, за да представи разпечатано на хартия копие на електронния документ от системата на АГКК, със заверка на идентичността на съдържанието му, адвокатът ще трябва да се обърне към оторизиран служител на АГКК и към някое от лицата, които я подпомагат – най-близката Общинска администрация, Общинската служба по земеделие, или към правоспособно лице по кадастър, както и да заплати такса за предоставената му услуга по Тарифата по чл. 8, ал. 2 ЗКИР.
Софийският адвокатски съвет намира тези и други внесени с проекта изменения в ЗКИР относно предоставяне на административни услуги с данни от КККР за абсолютно неприемливи, тъй като дейността на адвокатите ще бъде изключително затруднена, а административната тежест за гражданите и бизнеса няма да бъде намалена. Наред с това се създава неравнопоставеност между адвокатите и административните органи, органите на съдебната власт, лицата, осъществяващи публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги, на които АГКК ще предоставя електронни документи с данни от кадастъра като вътрешни електронни административни услуги, без да се заплаща държавна такса.
В становището си Съветът акцентира и на противоречието на предлаганата правна уредба с правилата за представяне на електронни документи по чл. 184, ал. 1 от ГПК („Електронният документ може да бъде представен възпроизведен на хартиен носител като препис, заверен от страната“), както и на чл. 32 от Закона за адвокатурата („Адвокатът или адвокатът от Европейския съюз в кръга на работата си има право да заверява преписи от документи, които са му предоставени във връзка или по повод защитата на правата и законните интереси на негов клиент. Пред съда и органите на досъдебното производство, както и пред всички други органи, те имат силата на официално заверени документи“).
С пълният текст на становището може да се запознаете тук.
3.2. Съветът на Софийска адвокатска колегия призовава адвокатите от колегията да сигнализират за съдебни актове, с които се присъждат/определят унизително ниски размери на адвокатски възнаграждения
Съветът на Софийска адвокатска колегия призовава адвокатите от САК да сигнализират Съвета за съдебни актове на различни съдебни инстанции, в които се съдържат данни за присъдени/определени унизително ниски размери на адвокатски възнаграждения в резултат на позоваване на Решение на Съда на Европейския съюз от 25 януари 2024 г. по дело С-438/22.
Присъждането на адвокатски възнаграждения, които са несправедливо ниски и необосновани, а в някои случаи – унизителни за професията, неминуемо ще рефлектира върху качеството на адвокатската защита и ще постави под въпрос и качеството на правосъдната дейност като цяло, посочват от Съвета.
Софийски адвокатски съвет предприема действия по всеки конкретен сигнал, съобразно своите правомощията по чл. 89, т. 5 от Закона за адвокатурата. Предстои да бъдат проведени и срещи с ръководителите на съдилищата от района на София, на които ще бъдат обсъдени варианти за решаване на въпроса за отговорността за разноски по начин, който да не е в противоречие с Решение от 25 януари 2024 г. по дело С-438/22 на СЕС, но и да не компрометира качеството на правосъдието.
Сигналите си адвокатите от САК могат да изпращат на електронния адрес на САК: register@sak-sas.bg.
Съюзът на съдиите в България също изрази загриженост по повод на критичните публикации за присъждане на прекомерно ниски възнаграждения на адвокати за осъществяване на процесуално представителство на лица, на които е представена безплатна защита, както и за намаляване на присъдените на страни по дела хонорари, които те са заплатили за адвокатска защита. ССБ излезе с официална позиция, в която призова колегите си съдии да мотивират решенията си и в частта за определяне на размера на адвокатските хонорари. С пълния текст на позицията можете да се запознаете на: https://www.vas.bg/bg/a/pozitsiya-na-upravitelniya....
4. Покана за участие в комисията за подбор на съдебни медиатори за София
Софийски адвокатски съвет отправя покана до всички адвокати от Софийска адвокатска колегия, които са вписани и в Единния регистър на медиаторите и желаят да бъдат включени в състава на комисията за подбор на медиатори за съдебния център за медиация към Софийски градски съд (СГС) и към Софийския окръжен съд (СОС), да подадат заявление на имейл адрес register@sak-sas.bg. Заявлението трябва да бъде придружено с информация и доказателства, удостоверяващи, че кандидатът отговаря на условията, а именно:
- притежава нужната квалификация като медиатор и е вписан в Регистъра на медиаторите към Министерство на правосъдието в последните 5 г., или е медиатор към Центъра на съда през последните 3 г.;
- притежава опит и квалификация като обучител на медиатори;
- подал е декларация, че като член на комисията за подбор на медиатори няма да участва като кандидат в процедурата по подбор на съдебни медиатори.
Софийски адвокатски съвет намира за лишени от нормативно основание всички фактически действия, предприети във връзка с откриването на процедури по подбор на съдебни медиатори, включително по конституиране на комисии по подбор по чл. 9 от Наредба № 10/30.10.2023 г. предвид факта, че същата влиза в сила от 1 юли 2024 г. Наред с това Конституционният съд е допуснал за разглеждане по същество к. д. №11/2024 г., образувано по искане на Висшия адвокатски съвет за установяване на противоконституционност на чл. 19, чл. 20, чл. 21, чл. 22, чл. 23, чл. 24, ал. 1 и чл. 25 от Закона за медиацията и сьответно на чл. 78а, чл. 140а, чл. 140б, чл. 267, ал. 3, чл. 314а, чл. 341а и чл. 374а от ГПК.
Софийски адвокатски съвет е заявил становището си в официално писмо до Висшия съдебен съвет, посочвайки и възможните негативни последици в процеса на правораздаване. В писмото са поставени и множество въпроси, касаещи участието на адвокатите-медиатори като част от състава на комисиите и условията за това.
Независимо от това, за да не бъдат лишени адвокатите-медиатори от САК от възможността да участват в комисиите за подбор на съдебни медиатори за СГС и СОС, Съветът ще приеме и ще разгледа подадените заявления и въз основа на критериите, заложени в чл. 9 от Наредба №10/30.10.20204 г., ще извърши преценка и ще определи двама кандидати.
5. Корпоративна спортна карта Coolfit на още по-ниска цена от 45 лева
Софийска адвокатска колегия осигури възможност за адвокатите от САК да ползват Корпоративна спортна карта Coolfit за достъп до стотици спортни обекти, спортни занимания и активности на територията на гр. София и много други градове в страната.
Преференциалните условия, договорени от Софийска адвокатска колегия, са на база месечна такса, която всеки адвокат, който желае да ползва корпоративната спортна карта Coolfit, заплаща както следва:
- Цена за адвокат: 45 лв. с ДДС;
- Цена за придружител (адвокатски сътрудник): 89 лв. с ДДС.
Поради големия интерес и постигнатите ценови условия, крайната цена за месечната карта за адвокат се намалява от 50 лв. на 45 лв. с ДДС.
За адвокатите, които са заявили карти за март и са заплатили през февруари такса от 50 лв., разликата от 5 лв. е отнесена като „неразнесена сума“ по партидите им и ще може да се използва за плащане на Coolfit карта за следващ период.
Всеки желаещ член на колегията може да използва предоставените услуги чрез приложението Coolfit, като се регистрира, сканирайки QR кода, достъпен в приложената брошура или чрез този линк. При регистрацията си молим да имате предвид, че в полето "Employee ID" следва да посочите личния си адвокатски номер.
След направената регистрация в платформата, за да бъде одобрена регистрацията, се заплаща посочената месечна такса. Сумата следва да се превежда по банковата сметка на колегията в „ОББ“ АД, BIC: UBBSBGSF, IBAN: BG61UBBS88881000871392, с краен срок за плащане до 25-то число на текущия месец, като услугата се активира за използване от 1-во число на месеца, следващ месеца на плащане. Като основание за плащане следва да се посочи „Сoolfit-личен номер ....“. Плащането е възможно и през портала за електронни разплащания в сайта на Софийска адвокатска колегия pay.sak-sas.bg.
Приложението е достъпно чрез следните линкове: App Store за телефони с iOS, Google play за телефони с Android и AppGalery за телефони на Huawei.
Информация за обектите, активностите и другите възможности, които Корпоративна спортна карта Coolfit осигурява, може да намерите на сайта: Coolfit.
За допълнителна информация може да се обръщате към служителя на САК Ася Митова на телефон: 02 90 48 004; 0879 292 231 или на е-mail: a.mitova@sak-sas.bg.
6. Договори за безплатни медицински прегледи за адвокати от САК през 2024 г.
В изпълнение на свое Решение №2552 по Протокол №30 от 20.12.2023 г. Софийски адвокатски съвет сключи договори за извършване на безплатни медицински прегледи за адвокати от Софийска адвокатска колегия през 2024 г.
Договорите са с Медицински център „Свети Пантелеймон“ и Медицински център „САНУС 2000“. Информация за пакетите за мъже и жени, които предлагат да извършват двата медицински центъра, можете да видите на сайта на САК, както следва:
Медицински център „САНУС 2000“ ООД (тук).
Медицински център „Св. Пантелеймон“ ЕООД (тук).
7. Провеждането на ролева игра „Наказателният процес – от А до … Я – 2024“
В периода април – май в София ще се проведе ролева игра „Наказателният процес от А до … Я – 2024“ (част втора) на тема „Разкриване и разследване на опит за убийство, извършен в гр. София от двама съучастника, чрез използване на самоделно взривно устройство, с цел прикриване на извършена крупна лизингова измама“.
Играта се провежда с партньорската подкрепа на Софийска адвокатска колегия и под патронажа на председателя на Върховния касационен съд съдия Галина Захарова.
Автори на методиката за провеждане на симулативната игра „Наказателния процес от А до ...Я“ са съдия Владимир Вълков от Софийски градски съд и адвокат д-р Григор Вълков, управляващ съдружник в Адвокатско дружество „Стойчев, д-р Вълков и Ко”. Играта е разработена по възлагане от „Съюза на съдиите в България”, „Сдружение на разследващите магистрати” и „Асоциация на полицейските началници”. В нея участват съвместно прокурори, съдии, адвокати и разследващи полицаи.
Съветът на Софийска адвокатска колегия кани всички адвокати и младши адвокати, които имат интерес към материята на наказателното право, да вземат участие в играта.
8. Заплащане на задължения към Софийска адвокатска колегия
Членовете на Софийска адвокатска колегия могат да извършват плащанията на задължения към САК чрез модула за електронни разплащания, достъпен от всеки адвокат чрез профила му в закритата секция на сайта на САК, на електронен адрес: pay.sak-sas.bg. Онлайн могат да бъдат погасявани задължения за:
- месечната членска вноска към Софийска адвокатска колегия (18 лв.);
- месечната членска вноска към Висшия адвокатски съвет (20 лв.);
- встъпителните вноски, заплащани от новоприети адвокати и младши адвокати.
- такси за административни услуги, предоставяни от служителите на САК, съгласно справката за таксите, оповестена на страницата на колегията (https://www.sak-sas.bg/bg/a/spisk-na-taksite-sbira...).
- всякакви други финансови задължения.
9. Библиотеката и споделен офис на САК е обогатена с правно-експертната система „ЛЕКСЕБРА“
В Библиотеката и споделен офис на САК са закупени и инсталирани два лиценза за годишен абонамент на два потребителски профила за експертната правна система за съдебна практика „ЛЕКСЕБРА“.
10. Възможност за почасово ползване на кантора в Търговския дом
И през 2024 г. е осигурена възможност за ползване при условията на почасов наем изцяло оборудваната кантора №368, която се намира на трети етаж в Търговския дом, на адрес: гр. София, бул. „Витоша“ №1А, срещу централния вход на Съдебната палата.
Помещението е снабдено с работно място с компютър, с достъп до интернет и до правно-информационни системи и може да се ползва както като временно работно място, така и за провеждане на срещи с клиенти и колеги. В близост до кантората се намира Библиотека на САК с богат каталог с правни заглавия, принтер и скенер.
Цената за ползване на кантората за първите два часа е 10 лева на час, като минималното време за ползване е 2 часа. За всеки следващ час наемната цена се намалява в процентно съотношение от цената за първия час.
Почасовото наемане на кантората става след подаване на заявление по образец и при спазване на приетите от Софийския адвокатски съвет правила. От тази възможност могат да се възползват както адвокати от САК, така и колеги от цялата страна.
II. Обучение и квалификация
1. Предстоящи семинари на Център за обучение на адвокати „Кръстю Цончев“
1.1. На 10 април 2024 г. се проведе първата част на хибриден семинар на тема „Проблеми на доказването в гражданския процес. Анализ на актуалната съдебна практика на ВКС по въпросите на доказването“ с лектор доц. д-р Таня Градинарова, адвокат от Софийска адвокатска колегия.
1.2. На 11 и 12 април 2024 г. се проведе семинар в две части на тема „Административноправна защита на правото на собственост по Закона за устройство на територията“ с лектор адвокат Валентина Бакалова от Софийска адвокатска колегия.
1.3. На 17 април 2024 г. от от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе втората част на хибриден семинар на тема „Проблеми на доказването в гражданския процес. Анализ на актуалната съдебна практика на ВКС по въпросите на доказването“ с лектор доц. д-р Таня Градинарова, адвокат от Софийска адвокатска колегия.
1.4. На 19 април 2024 г. от 9:00 до 17:00 ч. ще се проведе присъствен семинар на тема „Определяне на размера на неимуществените вреди по справедливост в актуалната практика на Върховния касационен съд“ с лектор проф. д.н. Стоян Ставру, адвокат от Софийска адвокатска колегия.
1.5. На 30 април 2024 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе присъствен семинар на тема „Права на добросъвестния и недобросъвестния владелец по отношение на необходими разноски, подобрения, плодове, ползване на вещта, придобиване по давност“ с лектор доц. д-р Венцислав Петров, адвокат от Софийска адвокатска колегия.
Хибридните семинари се провеждат присъствено в зала 3 на ЦОА „Кръстю Цончев“ и през платформата zoom.
Присъствените семинари се провеждат в зала 3 на ЦОА „Кръстю Цончев“.
Повече информация за провежданите от ЦОА „Кръстю Цончев“ семинари и други форуми можете да намерите на:
- сайта на Центъра за обучение на адвокати: http://advotraining.bg/events/.
- сайта на САК в раздел „Обучения“: https://www.sak-sas.bg/bg/news/1870-programa-za-ob... .
2. Курс по юридически английски език и специфични умения за адвокати – на английски език – IV част
На 26 април 2024 г. от 16.00 до 17.30 ч. в Центъра за обучение на адвокати „Кр. Цончев“ на ул. „Калоян“ №8, ет. 4 ще се проведе четвъртата част на курса по юридически английски и специфични умения за адвокати с лектор Джоел Брайънт, сътрудник по английски език в Държавния департамент на САЩ, с опит в областта на правото и обучението по юридически английски.
Курсът е присъствен, безплатен и се провежда на английски език, поради което е необходимо владеене на езика най-малко ниво B1. Обучението включва малка група от участници и е с продължителност четири месеца (от март до юни 2024 г.) с по две занятия месечно, всяко от които с продължителност от 90 минути.
Курсът включва следните теми:
1. провеждане на интервюта и разговори
2. обобщаване на подходяща информация: обяснение на факти, проблеми и анализи
3. изготвяне на правни документи (писане):
- кореспонденция (имейли, писма) до клиенти и други колеги
- меморандуми
- договори
4. участие в професионални срещи:
- сътрудничество
- водене на преговори
- водене на срещи
- посредничество и медиация
- участие в съдебни заседания
5. изнасяне на презентации
6. дистанционна комуникация (телефонни и видео разговори)
Основен акцент в обучението са т. нар. „soft skills“, свързани с различни продуктивни умения (управление на конфликти, медиация, преговори). Курсът е с изцяло с практико-приложен характер.
Участниците в курса могат да оценят сами нивото си на езикова компетентност по английски език на следния линк: https://www.cambridgeenglish.org/test-your-english...
3. Участие на студенти от специалност „Право“ в Международната асоциация на адвокатите (UIA)
Международната асоциация на адвокатите (UIA) поднови инициативата си да осигурява възможност за членство на студенти от специалност „Право“, като им предоставя преференциални условия за членство при членски внос само 15 евро. (брошура)
UIA е глобална мултикултурна професионална организация, която улеснява професионалното развитие на адвокатите, стимулира обучението и работата в мрежа и насърчава върховенството на закона. Членството в UIA осигурява достъп до редица ресурси, възможности за работа в мрежа и събития, специално пригодени за подпомагане на студентите в тяхното юридическо обучение и кариерно развитие.
III. Информация за съдебната система и организацията на работа в съдебните сгради в София и софийски съдебен район
1. Информация за работата на Върховен касационен съд и Върховен административен съд
Общото събрание на съдиите от Наказателната колегия на ВКС и съдиите от ВАС излязоха с тълкувателно постановление във връзка със Закона за авторското право и сродните му права
Общото събрание на съдиите от Наказателната колегия от Върховния касационен и съдиите от Първа и Втора колегия на Върховния административен съд излязоха с тълкувателно постановление по тълкувателно дело №4 от 2022 г. във връзка със Закона за авторското право и сродните му права.
Делото е образувано по искане на министъра на правосъдието за приемане на съвместно тълкувателно постановление по следния въпрос:
„Едно или няколко отделни административни нарушения извършва лице, което без необходимото по закон съгласие използва чрез публично изпълнение на запис повече от едно музикално произведение, съгласно разпоредбата на чл. 97, ал. 1, т. 5, предложение първо от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) във връзка с чл. 18 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН)?“.
Върховните съдии приемат, че: „който в нарушение на Закона за авторското право и сродните му права използва чрез публично изпълнение на запис повече от едно музикално произведение, включително и когато използването е без необходимото по закон съгласие, извършва едно административно нарушение по чл. 97, ал. 1, т. 5 от ЗАПСП и разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН не намира приложение при квалификацията на деянието“.
В тълкувателното постановление се прави уточнение, че в отправеното от министъра на правосъдието искане за тълкуване във формулировката на въпроса се съдържа изразът „без необходимото по закон съгласие“, като условие за това неправомерното използване на музикалните произведения да се квалифицира като административно нарушение по съответния текст от закона. В текста на чл. 97, ал. 1, т. 5 от ЗАПСП не се съдържа такова определение, което да е включено във фактическия състав на административното нарушение. Елементът, който определя противоправността на деянието, е „в нарушение на разпоредбите на закона“, посочват върховните съдии.
При всички случаи, за да е правомерно използването на защитени от закона музикални произведения, когато се изпълняват публично на запис и законът изисква съгласие за това, липсата на дадено съгласие от оправомощените лица е съставомерен елемент на нормата на чл. 97, ал. 1, т. 5 от ЗАПСП, независимо че неправомерното използване включва по-широк кръг нарушения на закона. Определението „без необходимото по закон съгласие“ е елемент от фактическия състав на разпоредбата на чл. 172а от Наказателния кодекс (НК), която инкриминира вид престъпление против интелектуалната собственост и няма пряко отношение към предмета на тълкувателното дело.
Елемент от състава на административното нарушение по чл. 97, ал. 1, т. 5 от ЗАПСП е всяко нарушение на закона, допуснато при използването на записани музикални произведения чрез публично изпълнение на запис, а не само липсата на необходимото по закон съгласие за използване на произведението, се посочва в мотивите към тълкувателното постановление.
2. Информация за работата на Върховен касационен съд
ВКС постанови тълкувателно решение по въпроси, свързани с предоставянето по занятие на заеми/кредити със средства, които не са набрани чрез публично привличане на влогове или други възстановими средства
С Тълкувателно решение №1/2020 от 15.03.2024 г. по Тълкувателно дело №1/2020 г. Общото събрание на Наказателната колегия на Върховния касационен съд (НК на ВКС) реши:
Предоставянето по занятие на заеми/кредити със средства, които не са набрани чрез публично привличане на влогове или други възстановими средства, не представлява банкова дейност и нейното осъществяване без разрешение не осъществява състава на престъплението по чл. 252, ал. 1 от Наказателния кодекс (НК).
Тълкувателното дело е образувано по повод на неправилна съдебна практика по въпроса: „Предоставянето по занятие на заеми/кредити със средства, които не са набрани чрез публично привличане на влогове или други възстановими средства, представлява ли банкова дейност и нейното осъществяване без разрешение осъществява ли състава на чл. 252, ал. 1 от НК?“.
Нормата на чл. 252, ал. 1 от НК предвижда наказателна отговорност за всеки, който без съответно разрешение извършва по занятие банкови, застрахователни или други финансови сделки, както и платежни услуги, за които се изисква такова разрешение. В съдебната практика досега преимуществено се поддържаше тезата, че предоставянето по занятие на заеми/кредити със средства, които не са набрани чрез публично влогонабиране, осъществява от обективна страна състава на престъплението по чл. 252, ал. 1 от НК. Становището се основава на разбирането, че кредитирането е банкова сделка; че не изисква изследване на въпроса за произхода на средствата, с които се извършва; че за осъществяването му по занятие лицето се нуждае от съответно разрешение/лиценз.
В тълкувателното решение обаче се посочва, че промените в специализираното законодателство – Закона за банките (отм.), Закона за кредитните институции (ЗКИ), Закона за платежните услуги и платежните системи, Закона за пазара на финансовите инструменти и др., необходимостта от синхронизиране с изискванията на правото на Европейския съюз и решението на Съда на Европейския съюз (СЕС) по дело С-427/22, постановено по отправено от ВКС преюдициално запитване, налагат преосмисляне на съществуващата съдебна практика.
ВКС приема, че бланкетният характер на разпоредбата на чл. 252, ал. 1 от НК препраща към ненаказателни нормативни актове за определяне съдържанието на понятията за „банкови“, „застрахователни“ и други „финансови сделки“, „платежни услуги“ и „електронни пари“, както и относно разрешителния режим за осъществяването им. Според върховните съдии изискването към банката като кредитна институция да извършва публично привличане на влогове или други възстановими средства и да предоставя кредити или друго финансиране за своя сметка и на собствен риск, както и изключително банковият характер на публичното влогонабиране, обуславят извода, че от гледна точка на съставомерността по чл. 252, ал. 1 от НК отпускането по занятие на заеми срещу лихва със средства, които не са набрани чрез публично привличане на влогове или други възстановими средства, по естеството си не може да се квалифицира като банкова сделка, респективно дейност. В подкрепа на това становище се цитира и мястото на разпоредбата на чл. 252 от НК в Глава шеста, Раздел ІV от НК „Престъпления срещу паричната и кредитната система“. Тя предоставя наказателноправна закрила на обществените отношения, свързани със законосъобразното функциониране на паричната и кредитната система, в частност стабилността на банковата система, с акцент върху защитата на вложителите. Направените изводи са идентични със съображенията, изложени в решението на СЕС по дело С-427/22, се казва още в мотивите към решението.
По тълкувателното дело е депозирано особено мнение.
Пълният текст на тълкувателното решение е публикуван в страницата на ВКС в интернет – секция „Тълкувателни дела“.
3. Информация за работата на Върховен административен съд
ВАС окончателно отмени Механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК за 2021 г. за лекарствата, заплащани напълно или частично от НЗОК
Върховният административен съд (ВАС) остави в сила решението №7199/28.06.2023 г. по адм. д. №8742 от 2023 г. на ВАС, тричленен състав, с което е отменен Механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на Националната здравно-осигурителна каса (НЗОК) за 2021 г. за лекарствените продукти, заплащани напълно или частично от НЗОК. Механизмът бе приет с решение №РД–НС–04–3/12.01.2021 г. на Надзорния съвет на НЗОК.
Съгласно §1, т. 29 от Допълнителните разпоредби на Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) Механизмът представлява компесаторни мярка, която се прилага в случаите на превишение на средствата за здравноосигурителни плащания за лекарствени продукти, определени в Закона за бюджета на НЗОК (ЗБНЗОК) за съответната година. Покриването на разликата между заложени приходи и действително реализираните разходи е възложено на частноправните субекти, които доставят в страната лекарствени продукти, включени в Позитивния лекарствен списък. За възстановяването на разходите в случаите на превишение е налице законова рамка, съгласно чл. 45, ал. 34 от ЗЗО, като редът и начинът на това възстановяване се извършва съгласно нарочен механизъм, какъвто е оспореният за 2021 г.
Касационната инстанция приема за правилен извода на тричленния състав на ВАС, че Механизмът за 2021 г. е подзаконов нормативен акт, издаден от Надзорния съвет на НЗОК в рамките на предоставената му компетентност, но в нарушение на процедурата, тъй като не са спазени изискванията на чл. 77 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), обсъждане на проекта, заедно с представените становища, предложения и възражения. Това е в противоречие с основните принципи – достъпност, публичност и прозрачност, последователност и предвидимост, визирани в чл. 12 и чл. 13 от АПК, което е самостоятелно основание за отмяна на Механизма.
Въпреки това касационната инстанция е изложила подробни мотиви и по отношение на материалната законосъобразност на акта. ВАС мотивирано е приел, че при прилагане на Механизма в настоящия му вид се стига до изземване на прихода от продажбата на съответния лекарствен продукт, което е в противоречие с нормите на Конституцията на Република България, уреждащи закрилата на правото на собственост (чл. 17, ал. 1, З и 5), свободната стопанска инициатива (чл. 19, ал. 1), в т.ч. еднаквото третиране (чл. 19, ал. 2) и на инвестициите (чл. 19, ал, 3).
От друга страна, задължението за доставка на достатъчни количества лекарствени продукти за задоволяване на здравните потребности на населението и прилагането на Механизма води до абсолютно финансово натоварване на ангажирания субект.
Според върховните съдии засягането на търговските субекти от своя страна би довело до оттегляне на лекарствени продукти от българския пазар, респективно от лишаване на здравноосигурените лица от достъп до определени лекарствени продукти, чиито вносители са засегнатите лица. Последното не кореспондира и на целта на закона (чл. 24, ал. 1, т. 1, т. 9 ЗЗО).
По делото е установено, че преразходът по бюджета на НЗОК, който субектите следва да покриват съгласно Механизма, се реализира не като изключение, а закономерно във всяко тримесечие (видно от представени справки на НЗОК по тримесечия за 2021 г.) и за годината като цяло, което визира неправилно планиране на бюджетните разходи от страна на НЗОК, на умишлено заложен скрит дефицит при бюджетното планиране от страна на НЗОК, който е предвидено да бъде прехвърлен към фармацевтичната индустрия посредством Механизма.
Решението на ВАС е окончателно.
4. Информация за работата на Софийски апелативен съд
Наказателни производства в Апелативен съд–София по атакувани мерки за процесуална принуда, насрочени на:
- 11 април 2024 г. (четвъртък)
- 23 април 2024 г. (вторник)
- 25 април 2024 г. (четвъртък)
ще се разглеждат в сградата на ул. „Черковна“ №90 в столицата, съгласно Заповед А-406/26.03.2024 г. на председателя на Апелативен съд–София.
5. Информация от Министерство на правосъдието
5.1. Агресията става основно престъпление срещу мира в Наказателния кодекс
Министерството на правосъдието е публикувало за обществено обсъждане проект за изменения и допълнения в Наказателния кодекс (НК), които предвиждат престъплението „агресия“ във всички негови форми да стане основно „престъпление срещу мира“ в НК. Отговорност за агресия ще се търси от военните или политически водачи на дадена държава, а не от преките участници в конфликтите.
От правосъдното министерство уточняват, че с предлаганите промени наказателният закон се привежда в синхрон с Римския статут, с който беше създаден Международният наказателен съд (МНС) в Хага, и очертава кръга от престъпленията от компетентността на международната юрисдикция. В момента Наказателният кодекс визира като престъпление само „агресивната война“.
Проектът предвижда сегашната Глава 14 от НК „Престъпления против мира и човечеството“ да запази наименованието си, като едновременно с това в нея се създават четири отделни раздела с наименования: „Престъпления против мира“ (агресия, пропаганда и подстрекателство към война), „Престъпления против човечеството“ (геноцид, апартейд, поругаване на човечността и насилствено изчезване на хора), „Престъпления против законите и обичаите за водене на война“ (тежки нарушения на законите за водене на война при международен въоръжен конфликт, тежки нарушения при немеждународен конфликт, неправомерна употреба на символи, посегателство върху граждански обекти със специално предназначение или културна стойност и др.) и „Други престъпления“.
Предвиденото максимално наказание е доживотен затвор, което е и най-тежкото наказание по Римския статут.
5.2. Министерство на правосъдието представи проект на Национален механизъм за ефективно изпълнение на решенията на Европейския съд по правата на човека
Министерство на правосъдието представи проект за създаване на Национален координационен механизъм за ефективно изпълнение на решенията на Европейският съд по правата на човека (ЕСПЧ). Участие в обсъждането на проекта взеха представители на съдебната власт, неправителствения сектор, академичните среди и администрацията.
Целта е да бъде уреден нормативно процесът на изпълнение на решенията на ЕСПЧ, тъй като в момента такава уредба липсва, а България е на едно от първите места по брой на неизпълнени решения на Съда в Страсбург. Проектът на постановление предвижда създаване на Консултативен съвет към Министерския съвет, експертна група към него и секретариат, както и подробна процедура по изпълнение на решенията.
Дейността по подготовката на документа се финансира от Норвежкия финансов механизъм 2014 – 2021 по проект, изпълняван от дирекция „Процесуално представителство на Република България пред ЕСПЧ“ в Министерство на правосъдието.
5.3. Медиацията да стане саморегулираща се професия, предвижда проект на правосъдното министерство
Медиацията да стане саморегулираща се професия и да се създаде Национална камара на медиаторите, която да бъде контролно-регулаторен орган на професионалното обединение, предвиждат изменения и допълнения на Закона за медиацията, публикуван за предварително обсъждане от Министерството на правосъдието.
Камарата ще приема устав за устройството и дейността си, който да урежда и условията за членство на медиаторите, а уставът ще се утвърждава от министъра на правосъдието.
Единната тарифа за таксите и минималните възнаграждения на медиаторите е разписано да се изготви в шестмесечен срок от влизането в сила на промените. Изрично се регламентира, че медиаторът е лице, упражняващо свободна професия по смисъла на §1, т. 29 от ДР на Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
Повишават се изискванията към медиаторите, като едно от тях е да имат образователно-квалификационна степен не по-ниска от „бакалавър“.
Правата на вече вписаните медиатори в Единния регистър по медиация при Министерството на правосъдието се запазват, но за да упражняват професията, те трябва да се впишат и в Национална камара на медиаторите след нейното създаване.
Повече за законопроекта и мотивите към него на: https://justice.government.bg/home/index/9a1c0da6-....
5.4. Информационната система за единна входна точка за запори и електронните публични търгове
Напомняме, че през 2023 г. Министерство на правосъдието въведе няколко нови услуги за гражданите, бизнеса и администрацията посредством Информационна система за единна входна точка за запори и електронните публични търгове: https://zapori.mjs.bg/#/.
Информационната система позволява на всеки, чрез електронен подпис, да прави справки в реално време за наложени запори на движими вещи, подлежащи на регистрация, и да получава информация във връзка с това.
Всички граждани, включително и чужденци, могат да участват в публичните търгове, като се регистрират през системата като „Участник в електронна публична продан“. Създадена е възможност и за подаване на документи за участие на място при организатора на търга, който ще регистрира участника в системата.
6. Информация за работата на Агенция по вписванията при Министерство на правосъдието
6.1. Възстановяване на недължимо платени такси
Агенцията по вписванията към Министерство на правосъдието е приела Вътрешни правила, с които се урежда и редът за възстановяване на недължимо платени такси, постъпили по сметки на Агенцията от следните регистри:
- Имотен регистър
- Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел
- Централен регистър на особените залози
- Регистър БУЛСТАТ
- Регистър на имуществените отношения на съпрузите.
За целта надвнеслото сумата лице следва да подаде зявление за възстановяване на недължимо платени такси, съдържащо следната задължителна информация относно:
- заявителя или упълномощеното от него лице, включително данни за контакт (когато заявлението се подава от упълномощено лице, пълномощното трябва да бъде нотариално заверено; ако упълномощеното лице е адвокат, нотариална заверка на пълномощното не се изисква);
- регистъра, от който се иска връщане на сумата, и номера на заявлението, по което е заплатена;
- банкова сметка, по която да бъде възстановена исканата сума;
- мотиви, поради които се иска връщане на сумата;
- подпис на лицето, което подава заявлението; когато заявлението е подадено по електронен път, същото трябва да бъде подписано с електронен подпис.
Към заявлението се прилага платежен документ за исканата сума.
Заявлението може да бъде подадено по един от следните начини:
- електронно – чрез Системата за сигурно електронно връчване, или на адрес: office@registryagency.bg; при подаване по електронен път заявлението трябва да бъде подписано с електронен подпис;
- на хартиен носител – в деловодството на Централно управление на Агенция по вписванията или по пощата на адрес: Агенция по вписванията, гр. София, п.к. 1111, ул. „Елисавета Багряна“ №20.
Недължимо платените по сметки на Агенцията държавни такси се възстановяват само по банков път, в срок до 20 дни от датата на постъпване на заявлението, след извършване на съответната проверка.
6.2. От 26 март 2024 г. са в сила изменения в Наредба №1 и образците на заявления по ТРРЮЛНЦ
От 26 март 2024 г. са в сила изменения в Наредба №1 от 2007 г. за водене, съхраняване и достъп до Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (обн., ДВ, бр. 25 от 22.03.2024 г.).
Считано от 26 март т. г. се изменят и приложенията към чл. 6, ал. 1 от Наредбата по образец №А1 – А18 и по образец №Б1 – Б7, В1, В2-1, В2-2, В2-3, В2-4, В2-5, В2-6, В3-1, В3-2 и В3-3, Г1 – Г3, Д1, Е1, Ж1 и З1, актуализирани са и документите, които се прилагат към заявленията. Създава се приложение към чл. 6, ал. 1 от Наредбата по образец №А19 за дружеството с променлив капитал, което влиза в сила от 30 юни 2024 г.
Основните промени в Наредба №1:
- от 30 юни 2024 г. влиза в сила нов раздел – „Заявление за вписване на обстоятелства относно дружество с променлив капитал“, като се определят необходимите документи за извършване на вписване на обстоятелства и за обявяване на актове (както при първоначалната регистрация, така и при вписване на промени за дружеството, както и други);
- от 16 юли 2024 г. влизат в сила изменения, свързани с допълнения на информацията, подлежаща на вписване, относно действителните собственици по реда на Закона за мерките срещу изпирането на пари (ЗМИП);
- от 3 май 2024 г. отпада изискването за представяне на декларация по чл. 264 от ДОПК (при вписване на непарична вноска с предмет вещно право върху недвижим имот или МПС, както и при вписване на особен залог на дружествен дял или на търговско предприятие) във връзка с измененията в чл.74 и чл. 264 от ДОПК;
- от 26 март 2024 г. е актуализирано производството по назначаване на вещи лица, като са въведени основания за прекратяване на производството по назначаването им и за възстановяване на внесения депозит.
6.3. От 1 юли 2023 г. Централният регистър на особените залози е към Агенция по вписванията
Напомняме, че от 1 юли 2023 г. Централният регистър за особените залози (ЦРОЗ) е към Агенция по вписвания (АВп). Всички административни услуги ще се предоставят при заявление на регистрираните потребители онлайн през Единния портал за заявяване на електронни административни услуги (ЕПЗЕУ) на електронен адрес http://portal.registryagency.bg, както и в териториалните звена на Агенция по вписванията.
Таксите при електронния начин на заявяване ще бъдат с 50% по-ниски от таксите, дължими при предоставяне на услуги на гише.
Подаването и разглеждането на документите от ЦРОЗ ще се извършва по подобие на тези от Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. Детайлизирано е съдържанието на заявленията за вписване, заличаването и обявяването на актовете на ЦРОЗ в образци, които са достъпни на електронната страница.
6.4. Плащане на електронни услуги чрез ПЕП на МЕУ
При заявяване на услуги по електронен път, предоставяни от Агенция по вписванията чрез Единния портал за заявяване на електронни административни услуги (ЕПЗЕУ), в случаите, когато заплащането им се извършва чрез Портала за електронни плащания на Министерство на електронното управление (ПЕП на МЕУ), е необходимо да бъде избрана опцията „Плати с карта през ЦВ ПОС“ за директно заплащане с дебитна или кредитна карта.
IV. Финансови въпроси
1. Участие в международна адвокатска конференция
Софийската адвокатска колегия ще вземе участие с двама свои представители в международна конференция, организирана от Варшавската адвокатска колегия, на тема „Модерната адвокатска колегия и диалог с държавната власт и гражданското общество“.
Форумът ще се проведе от 24 до 25 май т. г. във Варшава (Полша). Представителите на САК ще изнесат доклад по темата. Разноските за пътуване и настаняване, в размер до 2500 лева на човек, ще бъдат заплатени от Бюджета на САК за 2024 г.
(Решение №2853 по Протокол №11 от 03.04.2024 г.)
2. Закупуване на лек автомобил за нуждите на САК
Софийският адвокатски съвет взе решение да бъде закупен служебен автомобил марка „Peugeot Partner“ за нуждите на Софийска адвокатска колегия. Автомобилът е с пробег от 58 848 км и ще бъде закупен от официалния представител на „Peugeot“ за България – фирма „ЕСПАС АУТО“ ООД, за цена от 23 000 лева с ДДС.
Разходът е за сметка на Бюджета на САК за 2024 г. перо 21 „Разходи за придобиване на материално имущество и инвентар“.
(Решение №2772 по Протокол №8 от 06.03.2024 г.)
3. Разходи във връзка с почивната база на Оздравителен дом „Лозенец“
1. Смяна на мебелировката
Част от мебелировката в Оздравителен дом „Лозенец“, с. Лозенец, ще бъде подменена с нова по решение на Софийски адвокатски съвет, тъй като е напълно амортизирана. За целта на заседанието си на 6 март 2024 г. Съветът гласува да бъдат закупени 121 броя нощни шкафчета и 57 броя тоалетки в комплект с табуретки, съгласно оферта от 26 февруари 2024 г. на фирма „ЕВЕРЕСТ“, за цена от 20 261.88 лева с ДДС и с включена доставка.
Средствата са за сметка на бюджета на САК за 2024 г., перо 16.1.3. „Разходи за текущи ремонти и обзавеждане“.
(Решение №2773 по Протокол №8 от 06.03.2024 г.)
2. Извършване на ремонтни дейности
Със свое Решение №2848 по Протокол №11 Софийският адвокатски съвет, след обсъждане на оферти, възложи на фирма „Асенов клима 99“ ЕООД извършването на наложителни строително-монтажни работи на сутерен, тераси, покрив на сградата на почивния дом в с. Лозенец, Булгаска област.
Общата стойност на ремонта е 22 661,09 лева без ДДС и включва труд и материали.
V. Бази и социална дейност
1. Софийска адвокатски съвет въведе модул за електронни резервации за базите на САК
От 20 април 2024 г. резервациите в Оздравителен дом „Лозенец“ в с. Лозенец и хижа „Адвокат“ в Природен парк „Витоша“ ще могат да се извършват и онлайн чрез модул за електронни резервации, достъпен в закритата секция на сайта на САК.
2. Хижа „Адвокат“, Природен парк „Витоша“
Хижа „Адвокат“ се намира в местността „Острица“ в Природен парк „Витоша“, на по-малко от 25 км от София (локация) и разполага със следните помещения за нощувка:
Информация за актуалните цени и възможност за наемане на хижата като място за отдих на адвокатите от САК през 2024 г. са достъпни на сайта на САК (тук).
VI. Информация за адвокатите, вписани в Регистъра към Националното бюро за правна помощ
1. Нов Регионален център за консултиране в район „Слатина“
По решение на Софийски адвокатски съвет на 26 април 2024 г., от 10.30 ч., ще бъде открит нов Регионален център за консултиране (РЦК) на граждани в неравностойно социално положение, който ще бъде със седалище в район „Слатина“ на бул. „Шипченски проход“ №67, ет. 3, заседателна зала №308.
Това е третият Регионален център, след разкритите в сградата на Търговския дом на бул. „Витоша“ 1А и в сградата на общинската администрация в район „Надежда“ в столицата.
В новият РЦК ще бъдат предоставяни консултации всеки петък от адвокати от САК, по график, определян от Софийски адвокатски съвет.
(Решение №2846 по Протокол №11 от 03.04.2024 г.)
2. Заверени за плащане отчети за предоставена правна помощ през 2024 г.
Софийски адвокатски съвет е проверил и одобрил за плащане от Националното бюро за правна помощ (НБПП) общо 531 броя отчети на адвокати, предоставили правна помощ по Закона за правната помощ. Отчетите са постъпили в периода от 21 февруари до 3 април 2024 г.
(Решение №2767 по Протокол №8 от 06.03.2024 г.; Решение №2782 по Протокол №9 от 14.03.2024 г. и Решение №2847 по Протокол №11 от 03.04.2024 г.)
Освен на хартиен носител, отчетите си за предоставена правна помощ по ЗПП адвокатите от САК могат да изпращат и през Единната електронна система за правна помощ (линк) или на електронния адрес на регистратурата на САК: register@sak-sas.bg.
3. Списък на дежурни адвокати за април 2024 г.
3.1. Списъкът на дежурните адвокати към НБПП за периода 1 – 30 април 2024 г. е обявен на сайта на Софийска адвокатска колегия и може да бъде видян тук.
3.2. Графиците за месец април 2024 г. на адвокатите, предоставящи консултации в Регионалните центрове за консултиране към Софийска адвокатска колегия в Търговския дом и в Красна поляна са обявени на сайта на Софийска адвокатска колегия съответно тук и тук.
Бюлетинът се подготвя от адвокат Ненка Иванова
Техническо оформление адвокат Емил Омайски