Проведена среща с Председателя на СГС относно проблемите на адвокатите при работа с ЕПЕП
Уважаеми колеги,
Във връзка с отправено писмо от Софийски адвокатски съвет до ръководството на Софийски градски съд, на 05.08.2021г. се проведе среща между представители на Софийски адвокатски съвет и ръководството на Софийски градски съд в лицето на председателя Алексей Трифонов и замeстник председателите на съда, ръководители на отделения в съда, на която бяха подробно обсъдени поставените писмено от нас въпроси и искания.
От страна на Софийски градски съд бе споделено притеснението на адвокатите от Софийска адвокатска колегия от невъзможността да се достъпват електронните дела чрез Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП), като след обсъждане на конкретните причини се изясни, че решението на проблемите, на които това се дължи, са извън практическата и законова възможност на Софийски градски съд да съдейства за разрешаването им. Софийски градски съд е предприел действия по ангажиране на техническия и човешки ресурс за сканиране на голям обем документи по делата, включително и чрез провеждане на обществена поръчка за закупуване на сканиращи устройства. Независимо от издаването на съдебни актове в електронна форма в Единната информационна система за съдилищата обаче, както съдебните актове, така и другите сканирани документи, не са достъпни за страните и техните адвокати в Портала за електронно правосъдие (ЕПЕП). Доколко между двете информационни системи – EИСС и ЕПЕП, съществува надлежна връзка, която е технически обезпечена за да осигури достъп до пълните електронни дела, включително и за обема дела, разглеждани в СГС и СРС, ще настояваме да установи Висшият съдебен съвет след проверка на системите съвместно с изпълнителя „Информационно обслужване“ АД.
Независимо от това, на срещата се постигна съгласие за спешното предприемане на съвместни действия от страна на Софийската адвокатура и съдилищата в Софийския съдебен район. Ръководството на САК запозна по-късно ръководството на съда с намерението да изготви искане до Пленума на Висшия съдебен съвет и Министъра на правосъдието за предприемане на незабавни действия по осигуряване на възможност за продължаване на работата на съдилищата през предходните информационни системи (работили преди ЕИСС), създаване на възможност за мигриране на данните и информацията за делата към тези предходни системи и създаване на служебен достъп през специални профили за адвокатите до предходните информационни системи с цел получаване на структурирана информация в хронологичен ред за процесуалните действия по делата и за проверка на дела по ЕГН и имена на физически лица с цел бъдещо възлагане от клиенти. Целта е изслушване на административните ръководители на съдилищата и представители на изпълнителя „Информационно обслужване“ АД за причините поради които двете системи не функционират синхронизирано, както и изслушване становището на представители на Адвокатурата за практическата непригодност на ЕПЕП. Ще настояваме и за приемане на пътна карта за подобряване функционирането на информационните системи ЕИСС и ЕПЕП, както и за създаване на условия в спешен порядък, за осигуряване на технологична връзка между ЕИСС и ЕПЕП, която да позволи преливане (или достъпност) на цялата необходима информация и от най-натоварените съдилища като СРС и СГС.
По отношение на повдигнатите въпроси, касаещи депозирането на електронни документи по реда на Глава единадесета „а“ от ГПК, от страна на Софийски градски съд са предприети действия по изготвяне и приемане на Вътрешни правила за приемане и удостоверяване на електронно подписване на кореспонденция в Софийски градски съд, които предстои да бъдат разгледани от ръководството на съда и приети, като с това ще се постигне търсената от адвокатите и страните по делата сигурност в получаването и изпращането на електронни изявления до съда. Проектът на правила беше предоставен на Софийски адвокатски съвет за отправяне на предложения, които ще бъдат адресирани в най-скоро време до ръководството на Софийски градски съд.
На проведената среща и при обсъждане на проекта за Правила, поставихме на вниманието на ръководството на СГС редица въпроси, които също се нуждаят от регламентация, като: 1) необходимостта да се уточнят файловите формати и големината на файловете, които ще се приемат по електронен път; 2) необходимостта да се подписват с КЕП само последната страница на електронното изявления и приложените доказателства; 3) необходимостта да се приемат адвокатски пълномощни под формата на електронни документи, подписани с КЕП или сканирани и заверени за вярност с КЕП; 4) необходимостта да се дава възможност на страната подател на електронното изявление да представи допълнително хартиени преписи за връчване на другите страни, в случай, че държавната такса, която страната е задължена да внесе за снемане на тези преписи е висока и неприемлива; 5) изискването за връщане на съобщение дали подаденото електронно изявление е прието за валидно и редовно, или следва да се отстранят недостатъци и редица други въпроси.
Междувременно, имаме уверението на Председателя на СГС, че електронни изявления до съда се приемат и администрират в съответствие с правилата на ГПК и ЗЕДЕУУ, като с оглед осигуряване на добър ред и проследимост в деловодната система на съда, от ръководството на Съда се обърнаха с призив към всички адвокати до приемането на вътрешните правила, всички електронни изявления да бъдат адресирани до е-мейл: registratura@sgs.justice.bg.
Софийски адвокатски съвет