Софийски адвокатски съвет изготви и депозира в Министерски съвет и Министерство на регионалното развитие и благоустройство Становище с изх. №1904/21.11.2024 г. по проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗИДЗКИР).
Становището е прието с решение на Софийски адвокатски съвет от 21 ноември 2024 г. и е депозирано в срока за изразяване на становища по проекта, публикуван в портала за обществени консултации strategy.bg.
Становището е по повод на въведения със законопроекта нов подход при предоставянето на услуги с кадастрални, геодезически и специализирани данни – чрез засилване ролята на електронния документ и чрез безвъзмездно предоставяне на услуги на административните и съдебните органи, на лицата с публични функции и на организациите, предоставящи обществени услуги, под формата на вътрешни електронни административни услуги.
Във връзка с това в §29 от законопроекта се предлага изцяло нова редакция на глава Седма от ЗКИР, озаглавена „Предоставяне на услуги с кадастрални данни“. Със законопроекта се предвижда административните услуги с данни от кадастралната карта и кадастралните регистри да се предоставят от Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК) само в електронна форма (като електронни документи), като идентификацията при заявяване на административни услуги по електронен път ще става по реда на Закона за електронна идентификация (чл. 55 нов).
Във връзка с това Софийския адвокатски съвет настоява в чл. 55а, ал. 1 (нов) адвокатите да бъдат включени в кръга от лица, на които АГКК предоставя електронни документи с данни от кадастъра като вътрешни електронни административни услуги, а в чл. 56б да се предвиди, че адвокатите имат правата по ал. 1 на същия член да разпечатват на хартиен носител електронни документи и да удостоверяват идентичността им със съдържанието на електронния документ, като разпечатаното копие на хартиен носител, удостоверено от адвоката, да има силата на официален документ. Разпечатаният електронен документ на хартиен носител и удостоверен по реда на ал. 1 не подлежи на заверяване (нова ал. 2 на чл. 56б от ЗИД ЗКИР).
Сегашната редакция на проекта на практика лишава адвокатите от тази възможност, за разлика от нотариусите и частните съдебни изпълнители. Поради това, макар и да има право да получи от името на клиента си електронен документ (включително чрез заявяване на административни услуги по електронен път), в производства, в които адвокатът участва като пълномощник на клиентите си, той не би могъл да представи разпечатано копие на хартиения носител на електронния документ, получен от информационната система на АГКК, със заверка на идентичността на съдържанието му, а ще трябва да се обърне към оторизиран служител на АГКК и към някое от лицата, за които законопроектът е предвидил да подпомагат дейността на Агенцията – най-близката Общинска администрация, Общинската служба по земеделие, или към правоспособно лице по кадастър, за да получи разпечатан на хартиен носител получения от него електронен документ, заверен за идентичност. В този случай клиентът на адвоката ще бъде задължен да заплати такса за предоставената услуга, определена в тарифата по чл. 8, ал. 2 ЗКИР.
Промяната касае най-често и най-масово използваните в гражданския оборот официални документи: скици, схеми, скици-проекти, извлечения от кадастралната карта и/или от кадастралните регистри, удостоверения и копия от данни и материали.
Софийска адвокатска колегия намира подобен законодателен подход за абсолютно неприемлив, тъй като това ще затрудни изключително дейността на адвокатите и напълно ще компрометира прокламираната със законопроекта цел за намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса.
Предлаганата правна уредба създава неравнопоставеност между адвокатите и лицата по чл. 55а ЗИДЗКИР – административните органи, органите на съдебната власт, лицата, осъществяващи публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги, на които АГКК ще предоставя електронни документи с данни от кадастъра като вътрешни електронни административни услуги без заплащане на държавна такса.
Също така тя противоречи и на правилата за представяне на електронни документи по чл. 184, ал. 1 ГПК, съгласно който „Електронният документ може да бъде представен възпроизведен на хартиен носител като препис, заверен от страната“, както и на чл. 32 от Закона за адвокатурата, според който „Адвокатът или адвокатът от Европейския съюз в кръга на работата си има право да заверява преписи от документи, които са му предоставени във връзка или по повод защитата на правата и законните интереси на негов клиент. Пред съда и органите на досъдебното производство, както и пред всички други органи те имат силата на официално заверени документи“.
В Становището се припомня също, Софийски адвокатски съвет вече е изразявал аналогично становище и във връзка с друг внесен в предишното 50-о Народно събрание от група депутати законопроект (със сигнатура 49-402-01-15/27.03.2024 г., който поради прекратяване на дейността на 50-о НС не е бил администриран), който напълно съответства по съдържание на сегашния законопроект. Тогава изложените от Съвета правни аргументи и предложения не са били взети предвид от МРРБ.
Вярваме, че в хода на настоящата процедура Министерският съвет, в своя нов персонален състав, ще вземе предвид направените от нас предложения и ще добави и адвокатите сред кръга на лицата, които могат удостоверяват верността на разпечатани на хартиен носител копия електронни документи с данни от кадастъра, с което ще покаже, че посочените цели при приемане на законопроекта – намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса, не са само пожелателни, се посочва в Становището на Софийски адвокатски съвет.
С пълния текст на Становището можете да се запознаете ТУК.