Бюлетин №54 на САК за периода 01-23.01.2025

/


Софийска Адвокатска Колегия

I. За колегията

1. Информация за Общото събрание на Софийска адвокатска колегия и провеждане на избори за делегати на Общото събрание на адвокатурата в страната

На 25 и 26 януари 2025 г. в Гранд хотел „Милениум София”, зала „Шекспир“ (на 25 януари) и зала „Моцарт“ (на 26 януари) в гр. София на бул. „Витоша“ №89В ще се проведе Общо събрание на адвокатите от Софийската адвокатска колегия (САК), на което ще се произведат и избори за делегати от САК в Общото събрание на адвокатите в страната.

Общото събрание на САК ще започне в 8.30 часа на 25 януари 2025 г., като изборът започва след решение на Общото събрание, взето на същата дата (събота), и приключва в 17.30 часа на 26 януари 2025 г. (неделя).

Гласуването се извършва в интервала от приемане на решението на ОС до 19.00 часа на 25 януари 2025 г. и между 9.00 часа и 17.30 ч. на 26 януари 2025 г. В случай че в 17.30 ч. в залата за гласуване има адвокати, които са влезли преди обявяване на края на гласуването, те ще бъдат допуснати да гласуват.

В изборите за делегати на Общото събрание на адвокатите в страната ще могат да гласуват всички адвокати от Софийска адвокатска колегия, които към деня на провеждане на избора са заплатили членския си внос за месец декември 2024 г. включително.

Общото събрание на САК ще се проведе при следния дневен ред:

1. Разглеждане на отчета за дейността на Софийски адвокатски съвет през отчетната година и вземане на решения по него (ТУК);

2. Разглеждане на доклада на Контролния съвет; (ТУК)

3. Разглеждане на отчета на Дисциплинарния съд; (ТУК)

4. Приемане на Бюджета на колегията за 2025 г.; (ТУК)

5. Избор на делегати за Общото събрание на адвокатите от страната.

Списъкът на кандидатите за делегати може да бъде видян ТУК.

При организиране на своето участие в Общото събрание адвокатите следва да имат предвид следното:

Местоположение

Събранието ще се проведе на адрес: бул. „Витоша“ №89В, зала „Шекспир“ и зала „Моцарт. Залите се намират на 4 етаж и се достъпват през централното фоайе на Гранд хотел „Милениум София” единствено посредством асансьор. Придвижването до залите е улеснено чрез поставени банери и интерактивно табло на Софийската адвокатска колегия във фоайето на хотела и указателни табели със стрелки до точното местонахождение на залите. Пред двете зали е разположено фоайе, в което ще се извършва регистрация на участниците и пълномощните.

Регистрация

Регистрацията на участниците в Общото събрание започва в 8:30 ч. на 25.01.2025 г. и продължава до приключване на събранието.

Дистанционно участие

1. Дистанционно участие се допуска само по въпросите от дневния ред на събранието, по които не е предвидено тайно гласуване.

2. Дистанционно участие се осигурява през платформата Zoom или друга платформа за видеоконферентна връзка, в която Софийската адвокатска колегия има регистриран профил, позволяващ достатъчно голям брой на поканените участници.

3. Всеки адвокат, членуващ в САК, който има право да участва в Общото събрание и да гласува по въпросите от дневния ред, подава заявка за осигуряване на линк за дистанционно участие на адрес: a.mitova@sak-sas.bg най-късно до 17ч. в деня, преди началната дата на събранието, като сочи име и адвокатски номер.

4. Адвокатите, заявили дистанционно участие получават линк за участие на адреса на електронната си поща, вписан в Единния адвокатски регистър.

5. При включването си в платформата за дистанционно участие адвокатите не се включват анонимно и поставят на профила си поне своето лично и фамилно име. По време на участието си, адвокатите трябва да имат включена камера, и не трябва да спират излъчването на камерата или да препятстват по друг начин възможността да се види тяхното лично участие в реално време. Адвокатите изключват микрофона на устройството си, така че да не пречат на реда в залата и го включват единствено, когато са получили думата за заявено от тях изказване.

6. Гласуването се извършва с явно показване на вота – вдигане на ръка или положителна реакция от платформата с вдигната длан.

7. Наетото от колегията лице за администриране на профила на Софийска адвокатска колегия или член на Адвокатския съвет, който е натоварен с това, може да отстранява от участие в събранието адвокати, които нарушават правилата по т.5 и т.6 по-горе.

Гласуване с пълномощно

Един адвокат-пълномощник не може да представлява повече от един член на колегията. Пълномощното се представя от упълномощителя в адвокатския съвет в деня преди събранието или от упълномощения при регистрацията му в деня на събранието на обособените за това места, където служители на САК ще извършват заверка на пълномощните.

В случай, че пълномощното е подписано от упълномощителя с квалифициран електронен подпис /КЕП/ е необходимо пълномощното освен да бъде представено на хартия да бъде представено и на електронен носител или изпратено на следният имейл - register@sak-sas.bg, за да може да бъде извършена проверка. В деня на събранието на обособените за това места, където служители на САК ще извършват заверка на пълномощните се представя копие от подписаното с КЕП пълномощно за заверка.

Списъкът на упълномощителите и на упълномощените ще се обяви на мястото на общото събрание след приключване на заверката на пълномощните в края на изборния процес.

Съветът на Софийска адвокатска колегия призовава всички адвокати и младши адвокати – членове на САК, да присъстват на Общото събрание и да упражнят правото си на глас в избора на делегати за Общото събрание на адвокатите от страната през февруари 2025 г.

2. Конституиране на новите органи на Софийска адвокатска колегия

2.1. На 14 януари 2025 г. новоизбраните председател на Софийска адвокатска колегия адвокат Жана Кисьова, председател на Дисциплинарния съд при САК адвокат Трендафил Трендафилов и членовете на органите на Софийската адвокатска колегия (САК) за следващия 3-годишен мандат встъпиха в длъжност на тържествена церемония в Центъра за обучение на адвокати "Кръстю Цончев".

Това стана възможно след като Върховният касационен съд остави без уважение като неоснователни подадените жалби, с които се оспорваше законосъобразността на организирането и провеждането на изборите и резултатите от тях.

2.2. На заседанието си на 15 януари 2025 г. членовете на новосформирания Софийски адвокатски съвет излъчиха двама зам.-председатели на Съвета, като преизбраха за втори мандат адвокат Ива Згурова и избраха за втори зам.-председател адвокат Христо Христев.

За главен секретар беше преизбран адвокат Христо Хинов.

Ресор „Правна помощ“ и длъжността на заместник-секретар се поема от адвокат Мирослав Мичев.

3. Първи попълнения в Софийска адвокатска колегия за 2025 г.

3.1. На 8 януари 2025 г. положиха клетва и встъпиха като членове на Софийска адвокатска колегия първите седем новоприети адвокати и младши адвокати за 2025 г.

3.2. С Решение №3521 по Протокол №1 от 08.01.2025 г. Софийски адвокатски съвет, на основание чл. 6, ал. 1 във вр. с чл. 4, ал. 2 от Закона за адвокатурата, прие и вписа в регистъра на младши адвокатите към Софийска адвокатска колегия шестима новоприети младши адвокати, считано от датата на постановяване на решението;

Със същото решение, на основание чл. 6, ал. 2 от Закона за адвокатурата, Съветът прие и вписа в регистъра на адвокатите към Софийска адвокатска колегия седем новоприети адвокати, считано от постановяване на решението.

4. Определяне на адвокати от САК за особени представители по дела с размер на адвокатско възнаграждение между 1000 и 10 000 лв.

На извънредното си заседание на 8 януари 2025 г. Софийски адвокатски съвет определи особени представители по постъпилите в Съвета 9 броя искания от съдилища по граждански дела за определяне на особен представител по чл. 47, ал. 6 ГПК и на основание чл. 18, т. 3 ЗПП, с определен размер на адвокатско възнаграждение над 1000 лв.

Определянето на особени представители, служебни и резервни защитници се извършва по нарочни Правилата за определяне на адвокати за служебни и резервни защитници и особени представители, приети с решение на Софийски адвокатски съвет от 30.03.2021 г. и изменени с Решение №3228 от Протокол №24 от 02.10.2024 г. и Решение №3260 от Протокол №25 от 16.10.2024 г. на Съвета.

След последните изменения, на заседание на Софийски адвокатски съвет се определят адвокати за особен представител, служебен и резервен защитник и по делата, по които е определено адвокатско възнаграждение между 1000 и 3000 лв., а не само между 3000 и 10 000 лв., както беше досега. Заседанието се излъчва чрез видеострийминг в закритата секция на сайта на САК, а изборът, както и до сега, се извършва на случаен принцип и при стриктно следване на вече утвърдената процедура, която се прилага и от адвокатския съвет, и от Комисията за прилагане на Закона за правната помощ (ЗПП).

Списъците с имената на определените служебни и резервни защитници и особени представители с размер на възнаграждението между 1000 и 10 000 лв., с размер на възнаграждението над 10 000 лв. и с размер на възнаграждението до 1000 лв., се обявяват на таблото в сградата на Софийска адвокатска колегия в гр. София на бул. „Тодор Александров“ №137, ет. 2. Определените адвокати се уведомяват и на посочен от тях адрес на електронната поща.

5. Профилактични медицински прегледи за адвокати от Софийска адвокатска колегия през 2025 г.

На заседанието си на 8 януари 2025 г. Софийски адвокатски съвет взе решение да бъдат подписани договори за провеждане на профилактични медицински прегледи за адвокати от САК през 2025 г. с Медицински център „МедКрос“ и Медицински център „САНУС 2000“, съгласно получените от двата центъра оферти.

В договорите ще бъде включена и клауза за предоставяне на ежемесечен отчет за прегледите и изследванията, извършени на адвокати от САК през съответния месец, ведно с отчет за разходите.

Със същото решение Съветът отправи покана до Медицински център „Свети Пантелеймон“, от където са представили за коригиране на по-високата ценова оферта, но предложената корекция следва да бъде обсъдена на заседание на Съвета на 22 януари 2025 г. в сравнение с другите два медицински центъра, да потвърдят в срок до 14 януари 2025 г. дали могат да запазят цените си за профилактични медицински прегледи от 2024 г.

(Решение №3538 по Протокол №1 от 08.01.2025 г.)

Медицински център „САНУС 2000“ предоставя услуги на адрес: гр. София, ул. „Зайчар“ №134.

Медицински център „МедКрос“ предоставя услуги на адрес: гр. София, ул. „Стара планина“ №8 – 10.

Медицински център „Св. Пантелеймон“ ЕООД предоставя услуги на адрес: гр. София, бул. „Александър Стамболийски“ №15.

6. Безплатен дДостъп до правно-информационните продукти на „АПИС ЕВРОПА“ АД и „СИЕЛА НОРМА“ АД

На заседанието си на 18 декември 2024 г. Софийски адвокатски съвет взе решение да сключи и през 2025 г. договори за ползване на правно-информационните продукти на „АПИС ЕВРОПА“ АД и „СИЕЛА НОРМА“ АД, с което на членовете на Софийска адвокатска колегия се осигурява безплатен достъп в периода от 1 февруари 2025 г. до 31 януари 2026 г. до основните модули на правноинформационните продукти на „АПИС ЕВРОПА“ АД и „СИЕЛА НОРМА“ АД:

  • на „АПИС ЕВРОПА“ АД – „АПИС Право“ и „АПИС Практика“ и „АПИС Европраво“;
  • на „СИЕЛА НОРМА“ АД – „СИЕЛА Норми“ и „СИЕЛА Съдебна практика“ и „СИЕЛА Европраво“.

Всеки адвокат от Софийска адвокатска колегия може да направи регистрация през профила си в закритата секция на сайта на САК чрез попълване на електронен формуляр, като заяви за ползване само едната от двете правноинформационни системи. Регистрацията в едната изключва възможността за регистрация в другата. След регистрацията адвокатът ще получи на имейла си потребителско име и парола за достъп. Софийски адвокатски съвет обръща внимание, че име и парола за достъп се изпращат на адрес на електронна поща на адвоката, посочен в Единния адвокатски регистър. Ако не получите съобщение за достъп до една седмица след подаване на заявлението, не се колебайте да се свържете със служителите на адвокатската колегия.

В случай че адвокатът вече има достъп до една от двете правноинформационни системи, е необходима нова регистрация за 2025 г. след изтичане на срока на валидност на сегашната, но предоставеният достъп ще бъде продължен със същото потребителско име и парола който е до 31.01.2025 г. и за двете правноинформационни системи.

7. Присъединяване към групова полица „Професионална отговорност на адвоката“

По силата на сключен от Висшия адвокатски съвет със ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП“ ЕАД договор за застраховка „Професионална отговорност на адвоката“ е осигурена възможност за всички желаещи адвокати да се присъединят към полицата.

Застрахователното покритие е със срок 1 година, считано от 23 януари 2025 г. при застрахователен лимит 20 000 (двадесет хиляди) лева за едно събитие и в агрегат.

Осигурена е възможност за заявяване на по-голямо застрахователно покритие над договорения лимит от 20 000 лв. срещу заплащане на допълнителна застрахователна премия от страна на адвоката.

Адвокатите, желаещи да се присъединят към груповата полица за застраховка „Професионална отговорност на адвоката“ за 2025 г., следва да заявят това до 26 февруари 2025 г.

За адвокатите, включили се в полицата до 29 февруари 2025 г., застрахователното покритие ще бъде в сила от 23 януари 2025 г., включително. За присъединилите се от 1 март 2025 г. полицата ще важи от датата на подаване на заявлението до 22 януари 2026 г.

Подробна информация за застраховката и начините за присъединяване към груповата застрахователна полица и бланка на заявление за включване е качена на сайта на САК ТУК.

8. Договорът за групова медицинска застраховка „Заболяване“ без промени до 31 март 2025 г.

В резултат на множеството проведени срещи и преговори с представители на ОЗОФ „Доверие“ Софийски адвокатски съвет успя да запази досегашните условия по сключения Договор за групова медицинска застраховка „Заболяване“ до изтичане на срока му на действие – 31 март 2025 г. Договорът няма да бъде прекратен предсрочно и финансовите параметри по него във връзка с ползваните услуги няма да бъдат променяни.

Съветът на Софийска адвокатска колегия, която е застраховащ по Договора за групова медицинска застраховка „Заболяване“, категорично отхвърли искането на ОЗОФ „ДОВЕРИЕ“ АД да промени едностранно сключения договор, като въведе по пакет „Извънболнична медицинска помощ“ самоучастие при застрахователните обезщетения в размер на 20%, респективно да прекрати застрахователния договор при условията на чл. 367, ал. 2 от Кодекса за застраховането, ако не бъде увеличена застрахователната премия.

Предстои предприемане на действия за обсъждане на нови оферти за групова медицинска застраховка „Заболяване“ за периода след 31 март 2025 г.

9. Корпоративна спортна карта Coolfit

Адвокатите от Софийска адвокатска колегия могат да ползват и през 2025 г. корпоративна спортна карта Coolfit. Инфлационните процеси и увеличаването на разходи за труд са основание доставчикът на тази услуга да прекрати съществуващия договор и да отправи покана за сключване на нов договор при увеличени цени, както следва:

  • Цена за адвокат: 59 лв. с ДДС;
  • Цена за придружител (адвокатски сътрудник): 99 лв. с ДДС.

Карта Coolfit предоставя достъп до стотици спортни обекти, спортни занимания и активности на територията на гр. София и много други градове в страната. Желаещите могат да се възползват от тази възможност като се регистрират чрез приложението Coolfit, сканирайки QR кода, достъпен в приложената брошура, или чрез този линк. При регистрацията в полето „Employee ID“ адвокатът следва да посочи личния си адвокатски номер.

Регистрацията се одобрява след заплащане на посочената месечна такса, до 25-то число на текущия месец, по сметка на колегията в банка „ОББ“ АД, BIC: UBBSBGSF, IBAN: BG61UBBS88881000871392 или през портала за електронни разплащания в сайта на САК pay.sak-sas.bg. За допълнителна информация – на телефон: 02 90 48 004; 0879 292 231 или на е-mail: a.mitova@sak-sas.bg.

Приложението е достъпно чрез следните линкове: App Store за телефони с iOS, Google play за телефони с Android и AppGalery за телефони на Huawei.

Информация за обектите, активностите и другите възможности, които Корпоративна спортна карта Coolfit осигурява, се намира на сайта: Coolfit.

II. Обучение и квалификация

1. Предстоящи семинари на Център за обучение на адвокати „Кръстю Цончев“.

1.1. На 3 и 4 феврури 2025 г. от 13:00 до 16:00 ч. всеки ден, ще се проведе хибриден семинар в две части на тема „Актуални проблеми във връзка със ЗОДОВ. Преглед на относимата съдебна практика. Материалноправни и процесуални правни аспекти на отговорността на държавата за вреди от административна дейност. Нова тълкувателна практика“ (I част) и „Актуални проблеми във връзка със ЗОДОВ. Преглед на относимата съдебна практика. Искови производства, разглеждани по реда на АПК. Нова тълкувателна практика“ (II част) с лектор съдия Таня Куцарова от Върховен административен съд.

1.2. На 5 и 6 февруари 2025 г. от 13:00 до 16:00 ч. се проведе двудневен хибриден семинар на тема „Договори за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Имуществени застраховки“ с лектор съдия Красимир Машев от Върховен касационен съд, Гражданска колегия.

1.3. На 10 и 11 февруари 2025 г. от 13:00 до 17:00 ч. ще се проведе двудневен хибриден семинар на тема „Престъпления против собствеността. Преглед на съдебната практика“ с лектор съдия Красимир Шекерджиев от Върховен касационен съд, Наказателна колегия.

1.4. На 12 февруари 2025 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе хибриден семинар на тема „Казуси по преки и косвени данъци“ с лектори адвокат Лилия Андонова от Софийска адвокатска колегия и Таня Павлова, данъчен консултант с дългогодишен опит в управление на данъчни проекти.

1.5. На 13 февруари 2025 г. от 09:30 до 17:00 ч. ще се проведе присъствен семинар на тема „Съдебната делба – първа фаза. Преглед на актуалната практика на ВКС“ с лектор проф. д.н. Стоян Ставру, адвокат от Софийска адвокатска колегия.

1.6. На 19 и 20 февруари 2025 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе двудневен хибриден семинар на тема „Стандарти на защитата правата на децата. Проблеми пред щадящото детско правосъдие в системата на съдопроизводството (наказателни, граждански и други производства, в които участват деца в България). Основни проблеми и предизвикателства от практиката“ с лектори адвокатите Мариета Димитрова и Надя Шабани от Софийска адвокатска колегия и доц. д-р Велина Тодорова, член на Комитета на ООН по правата на детето.

1.7. На 21 и 24 февруари 2025 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе двудневен хибриден семинар на тема „Гражданска отговорност на лечебните заведения и медицинските специалисти“ с лектор адвокат Мария Шаркова от Адвокатска колегия–Пловдив.

1.8. На 25 февруари 2025 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе хибриден семинар на тема „Новите положения в Закона за административните нарушения и наказания“ с лектор съдия Юлия Раева от Върховен административен съд.

1.9. На 27 и 28 февруари 2025 г. от 13:00 до 16:00 ч. ще се проведе двудневен хибриден семинар на тема „Правно значение, ползи и рискове от сключването на предварителен договор. Извършване на разноски за вещта. Преглед на съдебната практика“ с лектор съдия Калина Анастасова от Софийски градски съд, Гражданско отделение.

2. Българската юридическа асоциация на Международната организация за развитие на правото със седалище Рим /ИДЛО/ организира за двадесет и първа поредна година курсове по Юридически английски.

ПРЕПОДАВАТЕЛ е адвокат Албена Симеонова, член на САК от 1995 г. Преподава по Юридически и Финансов английски от 2000 година. Общо по четирите програми, по които е работила досега – основен и практически юридически английски (специално разработени от нея), Финансов английски и подготовка за ILEC, адв. Симеонова е обучила над 3000 юристи.

ЮРИДИЧЕСКИ АНГЛИЙСКИ – ОСНОВЕН КУРС

Курсът е предназначен за практикуващи юристи, преводачи, студенти по право или международни отношения. Целта на обучението е да бъде усъвършенствана специфичната лексика в области на правото като търговско право, дружествено право, облигационно право, вещно право, трудово право, граждански процес и др. Активно се развиват четирите основни езикови умения – четене, писане, слушане, говорене.

На 25 февруари 2025г. /вторник/ в 18.30 ч. започва Юридически английски - основен курс. Курсът се провежда във вторник и четвъртък от 18.30 часа. Продължителност на обучението - 100 учебни часа, лекциите са по три учебни часа. Курсът продължава до края на месец юни 2025 година.

На 26 февруари 2025г. /сряда/ в 18.30 ч. започва Юридически английски - основен курс. Курсът се провежда в сряда и петък от 18.30 часа. Продължителност на обучението - 100 учебни часа, лекциите са по три учебни часа. Курсът продължава до края на месец юни 2025 година.

Такса за участие: 620 лева при пълно заплащане на курса или две вноски по 330 лева при плащане на два пъти. Групите се запълват по реда на записването. Записването се потвърждава с плащане в едноседмичен срок от заявяване на участието. При плащане на две вноски втората вноска се дължи до 01 април 2025г.

За членове на САК e предоставена 10 % отстъпка, а при заплащане на две вноски отстъпката се приспада от втората вноска.

След успешно завършеното обучение Българската ИДЛО алумни асоциация издава сертификат на курсистите.

За информация и записване:

Българска ИДЛО Алумни Асоциация

e-mail: bgidloaa@mail.orbitel.bg

www.bgidlo.org

мобилен : 0887 423 336

III. Информация за съдебната система и организацията на работа в съдебните сгради в София и софийски съдебен район

1. Информация за работата на Върховния касационен съд

1.1. ВКС образува тълкувателно дело относно началния момент на придобивната давност в полза на третото лице–приобретател, придобило имота от лица с възстановена собственост по реда на ЗСПЗЗ, правата на които впоследствие са отречени и правото на собственост е възстановено на други лица

Върховният касационен съд (ВКС) е образувал на 20 декември 2024 г. Тълкувателно дело №5/2024 г. за приемане от Общото събрание на Гражданската колегия (ОСГК) на ВКС на тълкувателно решение по следния въпрос: „От кой момент започва да тече придобивна давност в полза на третото лице – приобретател, придобило имота от лица, на които е била възстановена собствеността по реда на ЗСПЗЗ, но впоследствие с решение по чл. 14, ал. 4 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) правата на прехвърлителите са отречени и правото на собственост е възстановено с решение по чл. 14, ал. 7а ЗСПЗЗ на други лица?“.

Разпоредбата на чл. 14, ал. 4 от ЗСПЗЗ предвижда, че при спор за материално право заинтересуваните лица осъществяват правата си по съдебен ред. Съгласно чл. 14, ал. 7а от ЗСПЗЗ заинтересуваните лица имат право при условията и по реда на ал. 7 да поискат от общинската служба по земеделие да промени лицата, в чиято полза или вреда е издадено решението ѝ.

Тълкувателното дело е образувано с разпореждане на председателя на Върховния касационен съд (ВКС) поради наличието на противоречива практика на състави на ВКС.

Разпореждането можете да видите тук.

2. Информация за работата на Върховния административен съд

2.1. ВАС окончателно остави без уважение искането за спиране на действието на Постановлението за минималната работна заплата

Със свое Определението №230 от 10.01.2025 г. по адм. д. №12111/2024 г. петчленен състав на Върховен административен съд (ВАС) остави в сила определение от 25 ноември 2024 г. на ВАС, Първо отделение, с което е оставено без уважение искането на Сдружението „Асоциация на индустриалния капитал в България“ за спиране на действието на Постановление №359 от 23.10.2024 г. на Министерския съвет на Република България за определяне размера на минималната работна заплата за страната (обн., ДВ, бр. 90 от 25.10.2024 г.)

Съгласно оспорения акт размерът на минималната месечна работна заплата за страната от 1 януари 2025 г. става 1077 лева, а на минималната часова работна заплата – 6,49 лева при нормална продължителност на работното време 8 часа и при 5-дневна работна седмица. Според жалбоподателя това ще доведе до по-големи разходи за работодателите и ще окаже негативно влияние върху пазара на труда.

Върховните магистрати приемат, че постановлението не противоречи на правните норми на общностното право, а именно на Директива (ЕС) 2022/2041 на Европейския парламент и на Съвета от 19 октомври 2022 г. и посочват, че с установяването на рамка на адекватните минимални работни заплати в Европейския съюз чрез Директивата се цели постигането на достойни условия на живот и труд и достоен стандарт на живот. Растящата инфлация и липсата на адекватен размер на минималната работна заплата спрямо общото ниво на възнагражденията в страната могат да доведат до неадекватност на доходите на множество хора и да ги поставят в реален риск от попадане под линията на бедност. В този смисъл общественият интерес е от изключителна важност и е над частния интерес на работодателите, посочва ВАС.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване. С пълния му текст можете да се запознаете тук.

3. Информация за работата на Министерство на правосъдието

3.1. От 1 януари 2025 г. възнагражденията на вещите лица се определят като процент от минималната работна заплата

От 1 януари 2025 г. възнагражденията на вещите лица по делата се увеличават и почасовото им възнаграждение става 3,5% от минималната месечна работна заплата за страната към датата на възлагане на експертизата. След като Върховният административен съд окончателно отхвърли искането на „Асоциация на индустриалния капитал в България“ за спиране на действието на ПМС №359 от 23.10.2024 г. за определяне размера на минималната работна заплата за страната, от 1 януари 2025 г. тя е 1077 лева.

Увеличен е и размерът на командировъчните, като разходите за нощувка се променят от 50 на 150 лв.

Измененията са направени с Наредба №Н-1 от 2023 г. за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица на Министерство на правосъдието, след съгласуване с Висшия съдебен съвет (обн., ДВ, бр. 103 от 06.12.2024 г.). С Наредбата се актуализират и класовете и видовете съдебни експертизи, като се добавят съдебномедицински експертизи за „идентификация на личността, включително и при изследвания за родителски произход, чрез серологични, ДНК, морфологични, морфометрични и други анализи‘‘, „криминалистична експертиза на облачни пространства“ и др.

Наредбата ще се прилага и за специалисти, назначени от органите на съдебната власт, на досъдебното производство и по изпълнителни дела, които не са включени в списъците с вещи лица.

4. Информация за работата на Агенция по вписванията при Министерство на правосъдието

4.1. В Търговския регистър вече се подават заявления за дружества с променлив капитал

От 15 декември 2024 г. в Агенция по вписванията е налична техническа възможност за подаване на заявления по Образец А19 за вписване на обстоятелства относно дружество с променлив капитал. Чрез надграждане на Информационната система на Търговския регистър е обезпечено практическото приложение на допълненията в Търговския закон относно регистрацията на новото дружество с променлив капитал.

Заявленията са достъпни и на Единния портал за заявяване на електронни административни услуги: https://portal.registryagency.bg .

За въпроси или допълнителна информация запитвания могат да бъдат отправяни на електронен адрес: support@registryagency.bg.

4.2. Възстановяване на недължимо платени такси

Агенцията по вписванията предоставя услугата "възстановяване на недължимо платени такси", постъпили по сметки на Агенцията от Имотен регистър, Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел, Централен регистър на особените залози, Регистър БУЛСТАТ и Регистър на имуществените отношения на съпрузите.

За целта надвнеслото сумата лице следва да подаде заявление за възстановяване на недължимо платени такси, с указано съдържание, и приложен към него платежен документ, удостоверяващ заплащането на заявената за възстановяване сума.

Заявлението може да бъде подадено:

  • електронно – чрез Системата за сигурно електронно връчване, или на адрес: office@registryagency.bg, като в тези случаи заявлението трябва да е подписано с електронен подпис;
  • на хартиен носител – в деловодството на Централно управление на Агенция по вписванията или по пощата на адрес: Агенция по вписванията, гр. София, п.к. 1111, ул. „Елисавета Багряна“ №20.

Недължимо платените по сметки на Агенцията държавни такси се възстановяват само по банков път, в срок до 20 дни от датата на постъпване на заявлението, след извършване на съответната проверка.

IV. Финансови въпроси

1. Изпълнение на Бюджет 2024 г.

В резултат на последователно провежданата от Софийски адвокатски съвет през последните 4 г. политика на финансова дисциплина и прозрачност при отчитане на приходите и разходите, Софийска адвокатска колегия приключва бюджетната 2024 г. с още по-добри финансови резултати в сравнение с 2023 г. – общият положителен резултат от изпълнението на приходната и разходната част на Бюджет 2024 е в размер на 532 223,50 лева.

1.2. По приходната част на Бюджет 2024 изпълнението е 105,32%, т.е. постъпили са със 129 389,15 лв. повече от предвиденото, като по отделните основни пера се отчита следното:

  • приходите от членски внос за периода от 1 януари до 31 декември 2024 г. са 1 265 476,88 лв. при заложени в бюджета 1 210 000 лв. (т.е. изпълнение от 104,58% или с 55 476,88 лв. повече от предвиденото), в това число:

- постъпления от несъбран членски внос от минали години – при предвидени 70 000 лв. са събрани 80 710,00 лева (115,30% изпълнение);

- постъпления от членски внос за бъдещи периоди – при предвидени 90 000 лв. са събрани 105 173,75 лв. (116,86% изпълнение)

  • приходи от встъпителни вноски от новоприети в САК адвокати и младши адвокати за периода от 1 януари до 31 декември 2024 г. – при заложени в бюджета 330 000 лв. са събрани 368 500 лв. или 38 500,80 лв. в повече (111,67% изпълнение).
  • по отношение на отчисленията от събиран членски внос към ВАдвС – изпълнение от 103,82%;
  • приходи от наем на кантори в Търговския дом – преизпълнение от 5 629,40 лв. (или изпълнение 108,80%).
  • приходи от Оздравителен дом „Лозенец“ – при планирани 140 000 лв., събрани са 158 097,43 лв., или 18 097,43 лв. в повече (112,93% изпълнение).
  • приходи от разноски по дисциплинарни дела и от наложени дисциплинарни наказания „глоба“ – от предвидена събираемост от 25 000 лв., към 31 декември 2024 г. са събрани 43 144,51 лв., или с 18 144,51 лв. в повече (172,58% изпълнение).

1.2. По разходната част на Бюджет 2024 г. – при предвидени разходи в размер на общо 2 434 200 лв. реално извършените през 2024 г. са в размер на 2 031 365,65 лв., т.е., Съветът е реализирал икономия от 402 834,35 лв.

Разходите по основните пера е както следва:

  • разходи за персонал (без ОД „Лозенец“, хижа „Витоша“ и „Правна помощ“) – от предвидени в бюджета 472 000 лв., реализираните разходи са в размер на общо 445 744,20 лв., т.е. реализирана е икономия от 26 255,80 лв. (94,44% изпълнение).
  • разходи за мероприятия и събития на САК – при заложени 95 000 лв. са изразходвани 109 273,05 лв., т.е., налице е преразход с 14 273,05 лв. (115,02% изпълнение). Основният дял в преразхода е във връзка с провеждането на Общото събрание на адвокатите от САК в началото на 2024 г.
  • консумативните разходи за офисите на САК, поради повсеместното повишаване на цените на стоки и услуги през 2024 г., са с 23 928,25 лв. над предвидените в бюджета 230 000 лв., т.е., изразходвани са 253 928,25 лв. (110,40% изпълнение).
  • разходи за администриране на правна помощ (в т. ч. административни, режийни, работна заплата на служители в звено „Правна помощ“ и осигуровки) – от предвидени 240 000 лв. са изразходвани 196 836,60 лв. – т.е.,реализирана е икономия от 43 163,40 лв. (82,02% изпълнение).
  • разходи за здравна профилактика на членове на САК, социални и културни дейности – от заложените в бюджета за 2024 г. 68 000 лв. са изразходвани 73 000 – т.е. с 5000 лв. повече (107,35% изпълнение).
  • разходи във връзка с поддръжката на почивните бази на САК (в т.ч. административни, режийни, работна заплата, осигурителни вноски, ремонти и други разходи) – от предвидени 422 000 лв. са изразходвани 326 775,16 лв. – т.е. реализирана е икономия от 95 224,84 лв. (77,43 % изпълнение).

Подробна финансова и друга информация се съдържа в Годишния отчет за 2024 г. на Софийски адвокатски съвет, наличен на сайта на колегията ТУК.

V. Бази и социална дейност

1. Оздравителен дом „Лозенец“ в с. Лозенец, община Царево

1.1. Разходи във връзка с подмяна на щорите в ОД „Лозенец“

Софийският адвокатски съвет прие решение да сключи договор с фирма "Щори Сево" ЕООД за доставка и монтаж на 210 броя вътрешни роло-щори, с които да бъдат подменени всички щори в почивната станция на САК в с. Лозенец преди предстоящия летен сезон. Сегашните са отпреди повече от 15 г. и са напълно амортизирани.

Решението е взето след разглеждане на постъпилите общо три броя оферти и анализ на предложените цени и срок на изпълнение. При сходни други параметри в офертите, Фирма "Щори Сево" ЕООД е предложила най-ниска цена – 17 270 лв. с ДДС.

(Решение №3539 по Протокол №1 от 08.01.2025 г.)

1.2. Разходи във връзка с ремонтни дейности на електроинсталацията

Софийският адвокатски съвет одобри оферта на обща стойност 4490 лв. с ДДС за извършване на ремонтни дейности в OД „Лозенец“, свързани с електроинсталацията на външното пространство на почивната станция – осигуряване на осветление на откритите площи и на паркинга, както и ремонт на част от електроинсталацията в двора на станцията.

(Решение №3540 по Протокол №11 от 08.01.2025 г.)

2. Хижа „Адвокат“ в Природен парк „Витоша“

2.1. Условия за ползване на хижа „Адвокат“

От 11 септември 2024 г. ползването на хижа „Адвокат“ в природен парк „Витоша“ (локация) се извършва при нови условия и цени, както следва:

1. за зимен сезон ще се счита периодът от 1 октомври до 31 май, вкл., а летният сезон ще бъде от 1 юни до 30 септември.

2. Информация за актуалните цени и възможност за наемане на хижата като място за отдих на адвокатите от САК през 2025 г., както и друга информация, са достъпни на сайта на САК (тук).

3. Информация за леглова база на хижа „Адвокат“ е налична ТУК.

Резервации за ползване на хижа „Адвокат“ и за Оздравителен дом "Лозенец" могат да се извършват и онлайн чрез модул за електронни резервации, достъпен в закритата секция на сайта на САК на адрес: https://pay.sak-sas.bg/bg/booking. Резервациите чрез системата позволяват на адвокатите, които нямат неплатени задължения за членски вноски, незабавно да запазят избрано от тях помещение и да заплатят ползването му чрез виртуалния ПОС, интегриран на сайта на САК, както и чрез услугите на EPay или чрез EasyPay.

Заявките, по които не е направено плащане, не са гарантирани.

VI. Информация за адвокатите, вписани в Регистъра към Националното бюро за правна помощ

1. Заверени за плащане отчети за предоставена правна помощ

Софийски адвокатски съвет е проверил и одобрил за плащане от Националното бюро за правна помощ (НБПП) общо 380 броя отчети на адвокати, предоставили правна помощ по Закона за правната помощ. Отчетите са постъпили в периода от 18 декември 2024 г. до 8 януари 2025 г.

(Решение №3525 по Протокол №1 от 08.01.2025 г.)

В периода от 1 януари до 9 декември 2024 г. Софийски адвокатски съвет е обработил общо 9 943 броя искания за предоставяне на правна помощ по Закона за правната помощ, като за същия период са заверени за плащане от Националното бюро за правна помощ общо 8 572 броя отчети на адвокати.

Освен на хартиен носител, отчетите си за предоставена правна помощ по ЗПП адвокатите от САК могат да изпращат и през Единната електронна система за правна помощ (линк) или на електронния адрес на регистратурата на САК: register@sak-sas.bg.

2. Списък на дежурни адвокати за февруари 2025 г.

Списъкът на дежурните адвокати към НБПП за периода 1 – 28 февруари 2025 г. е обявен на сайта на Софийска адвокатска колегия и може да бъде видян тук.

Бюлетинът се подготвя от адвокат Ненка Иванова

Техническо оформление адвокат Емил Омайски


© 2025 Софийска адвокатска колегия. Това издание има характер на информационен бюлетин и не е предназначено за реклама. При обработване на лични данни, включително Вашия електронен адрес, Софийска адвокатска колегия спазва всички изисквания на Общия регламент за защита на личните данни и всички други приложими нормативни актове. Можете да научите повече за извършваните от нас дейности по обработване на лични данни на следния адрес: www.sak-sas.bg/bg/a/privacy-policy

Споделяне