Формираната след Решението на СЕС по дело № С 438/2022 г. неправилна съдебна практика, която приема за прогласена за нищожна Наредба № 1/2004 г. (без решението на СЕС да има и да е възможно да има подобен ефект) и като резултат се произнася по въпросите, свързани с отговорността за разноски на практика произволно, продиктува и необходимостта от спешни законодателни мерки, които да въведат на законодателно ниво необходимите критерии за определяне на адвокатското възнаграждение при произнасяне на съда относно отговорността за разноски.
От органите на адвокатурата бяха инициирани действия за законодателни промени още в рамките на мандата на 49-тото Народно събрание, които да отговорят на интересите на гражданите и юридическите лица като страни в процеса, и в крайна сметка да постигнат предвидимост на правосъдието, включително и относно отговорността за разноски на страната, която неправомерно е предизвикала правния спор. След анализ на Решението от 25.01.2024 г. по дело С-438/2022 г. на Съда на Европейския съюз, на разпоредбите на Закона за адвокатурата, ГПК и ДОПК, на съдебната практика у нас, формирана след 25.01.2024 г. по въпросите на отговорността за разноски, Висшият адвокатски съвет в рамките на правомощието си по чл. 122, ал. 1, т. 11 ЗА (да прави предложения за усъвършенстване на законодателството) изготви проект на Закон за изменение на Закона за адвокатурата, с който се изменят разпоредбите на чл. 36 и 38 ЗА, и разпоредби в ГПК и ДОПК, уреждащи отговорността за разноски за адвокатско възнаграждение, включително и определянето на възнаграждението на особените представители.
Законопроектът беше обсъден от Общото събрание на адвокатите от страната на 25.02.2024 г., включително на кръгла маса на 09.04.2024 г., организирана от Комисията по Правни въпроси към 49-тото Народно събрание, проведена с участието на народни представители, магистрати и адвокати, представители на академичната общност у нас, но предсрочното прекратяване мандата на 49-тото Народно събрание направи невъзможно обсъждането на законопроекта в рамките на законодателна процедура по предвидения в Конституцията и ПОДНС ред.
След конституирането на 50-тото Народно събрание Софийски адвокатски съвет отправи на 30.07.2024 г. призив до всички адвокати, които са Народни представители в 50-тото Народно събрание, за предприемане на спешни мерки за законодателна промяна, която да разреши поставените проблеми относно присъждането на адвокатско възнаграждение като част от отговорността за разноски, които породи противоречивата практика на съдилищата у нас след постановяването на Решението от 25.01.2024 г. на СЕС по дело С-438/2022 г., включително и по въпросите за възнагражденията на особените представители (Внесен проект на ЗИД на Закона за адвокатурата | Софийска Адвокатска Колегия (sak-sas.bg)
На 30.07.2024 г. в Народното събрание беше внесен Законопроект за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата (ЗИДЗА) от група народни представители, като законопроектът имаше за първоизточник обсъдения и приет от Общото събрание на адвокатите от страната на 25.02.2024 г. законопроект.
В хода на законодателната процедура Софийски адвокатски съвет изрази становище преди разглеждането на законопроекта на първо четене в Комисията по конституционни и правни въпроси (Становище вх. № ККПВ-50-439-00-11/05.08.2024 г.), което беше подкрепено и подписано от председателите на всички адвокатски колегии в страната.
Преди второ гласуване и по повод отправени конкретни възражения срещу разпоредби от законопроекта в становища на Върховен касационен съд, от Софийски адвокатски съвет беше изразено второ становище (Становище вх. № ККПВ-50-439-00-13/02.09.2024 г.), което също беше подкрепено от председателите на всички адвокатски колегии в страната.
На 11.09.2024 г. с голямо мнозинство беше приет Законът за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата. Седмица по-късно, на 20.09.2024 г., Президентът на Република България упражни правото си на Вето и върна за ново разглеждане от Народното събрание приетия законопроект - пълният текст на ветото и върнатия законопроект са в приложен файл.
Ветото на президента фокусира общественото внимание върху проблема с отговорността за съдебни разноски и наложителната промяна в уредбата на особения представител, определян в производства, в които не е приложим Законът за правната помощ. Наред с това, обаче, то доведе и до недопустимо политизиране на темата, което заплашваше да застраши авторитета на адвокатурата и да направи още по-трудни опитите за следващи промени в Закона за адвокатурата, ако не бъде преодоляно ветото.
Председателят на Софийска адвокатска колегия, заедно с председателите на всички останали адвокатски колегии, намериха за наложително да изложат пред народните представители подробни правни доводи, систематизирани в Становище, подкрепено от всички 27 председатели на адвокатски колегии, срещу всеки един от аргументите във Ветото. Изложените правни съображения дават ясен, категоричен и достоен отговор на неоснователните доводи във Ветото и сме убедени, че с тях законодателният процес можеше да бъде върнат в руслото на професионалния и разумен дебат, който не може да бъде повлиян от повърхностни политически внушения.
Горещите политически страсти на 26.09.2024 г. - последният пленарен ден на 50-тото Народно събрание, обаче, направиха невъзможно да бъде подложен на повторно гласуване при условията на чл. 101, ал. 2 от Конституцията върнатият ЗИДЗА. Вярваме, че въпреки това народните представители са прочели Становището, запознали са се с аргументите и са били готови да дадат подкрепа на закона при повторното гласуване.
Независимо от недовършената законодателна процедура в рамките на 50-тото Народно събрание, при конституирането на 51-вото Народно събрание Софийски адвокатски съвет ще отправи нов призив към всички адвокати, които станат част от състава на новото Народно събрание, да използват ЗИДЗА, чието приемане при условията на чл. 101, ал. 2 от Конституцията остана недовършено сега, да бъде включен максимално бързо в законодателната програма на новия парламент.
Вярваме, че ако всички адвокати от САК се запознаят със становищата, изразени в хода на законодателната процедура, анализират внимателно предлаганите със ЗИДЗА промени и тяхното действие и ги сравнят със сегашната липса на уредба, ще можем да подходим много по-подготвени и много по-отговорно към предстоящите промени в Закона.
Софийски адвокатски съвет