Home About SBA Authorities General Assembly Lawyer elections 2014 Доклад относно възможностите за освобождаване на САК от притежавания лек автомобил марка "Ягуар"

Доклад относно възможностите за освобождаване на САК от притежавания лек автомобил марка "Ягуар"

There are no translations available.

ДО

СОФИЙСКИ АДВОКАТСКИ СЪВЕТ

ДОКЛАД

от адвокат Константин Петров Димитров, член на Съвета

относно възможностите за освобождаване на САК от притежавания лек автомобил марка " Ягуар", модел ХF, модификация „PREMIUM LUXURY"

УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ,

Съгласно решение на Съвета от 03.04.2012г. ми беше възложено да проуча възможностите за освобождаване от служебния лек автомобил марка „Ягуар", собственост на САК.

Автомобилът е произведен през 2008г., като съгласно притежаваната от нас документация първоначалната му регистрация е извършена на 06.11.2008г. Към тази дата продажната цена на автомобила е била 59 548 евро, която сума съгласно фиксинга на БНБ е равностойна на 116 465 лева. Автомобилът обаче е закупен на лизинг, което е увеличило сумата, платена от САК с оскъпяването по лизинговия договор и крайната цена, която е платена за закупуването му е в размер на 144 213,25 лева. Допълнително са платени за специалния номер 7410 лева. Така крайна сума на разходите възлиза на 151 623,25 лева.

Във връзка с така поставената ми задача започнах проучване на две основни възможности - замяна на автомобила с друг лек автомобил и продажба.

За да разполагаме с реална представа за актуалната пазарна стойност на автомобила възложих изготвянето на 2 оценки. Едната оценка беше извършена от официалния вносител на автомобила - Мото Пфое, а другата от вещото лице инж.Николай Стоянов Иванов, специалист по ДВГ и автомобили, регистриран като експерт по автотехнически експертизи към СГС.

Според оценката на Мото Пфое актуалната пазарна цена е 49 900 лева.

Според оценката на вещото лице инж.Иванов актуалната пазарна цена е 58 451 лева.

Автомобилът има и два комплекта гуми - зимни и летни, с лети алумиеви джанти. Според вещото лице инж.Иванов една така гума с джантата струва в момента около 1 000 лева.

Техническото описание на автомобила и неговото състояние са подробно отразени в двете оценки, поради което няма да ги коментирам в настоящия доклад. Тези оценки са на разположение на ръководството и членовете на Съвета.

При посещението ми в Мото Пфое установих, че новите серийни автомобили марка „Ягуар" от модела, като притежавания от САК струват между 101 000 и 110 000 лева, което представлява спад на цените на новите автомобили спрямо момента, когато САК е закупил служебния автомобил.

С оглед проучване възможността за замяна на автомобила с друг нов лек автомобил проведох срещи с официални представителства на търговци на автомобили.

Такива срещи проведох с официалния вносител на автомобила - Мото Пфое, с „Балкан стар" - вносител на „Мерцедес", както и вносител на „Рено" и „Митцубиши". Освен тези вносители направих проучване при вносителя на „Шкода", но те не проявиха интерес към нашия автомобил.

След извършените проучвания установих следната специфика при замяна на употребявани автомобили с нови:

-  Вносителят на автомобил възлага на свой експерт изготвянето на актуална
пазарна оценка;

-  Въз основа на тази оценка се изготвя предложение за изкупуване на автомобила, която е доста по-ниска от актуалната пазарна цена:

-  Ако закупеният нов автомобил е на стойност по-ниска от предложената за изкупуване на употребявания автомобил цена, разликата обикновено не се връща, а се предлага компенсация под формата на първоначална вноска за лизингово закупуване на втори автомобил, сервизна подръжка и други.

Следващата много важна особеност е, че официалния вносител на съответната предлага по-висока цена за обратно изкупуване от останалите търговци на нови автомобили. Причините за това са:

-  Спецификата на пазара - при търсене на употребявани автомобили купувачите започват проучването на пазара от официалните вносители. Всички вносители на нови автомобили извършват продажба на употребявани автомобили на внасяните от тях марки;

-  Официалният вносител разполага с досие на автомобила, тъй като когато е бил закупен   като   нов от съответния   вносител,   в   неговия   сервиз   е   протичало   цялото обслужване на автомобила, до момента на предлагането му за повторна продажба. Така купувачите ще могат да получат обективна и коректна информация за състоянието на употребявания автомобил;

Официалният вносител разполага с възможността да предложи на купувача по-атрактивни   условия   -   като   гаранция   за   известен   период   след   закупуването   на употребявания автомобил, сервизна подръжка при преференциални условия и други.

Поради гореизложените причини официалните вносители предлагат за обратно изкупуване цена с около 20% по-ниска от определената от тях реална пазарна цена, докато другите търговци предлагата цена около 25-30% по ниска от пазарната цена.

При търсенето на вариант за замяна се насочих към проучването на възможността срещу нашия автомобил да получим нов лек автомобил, който да бъде също представителен, но да бъде по-икономичен като подръжка, разход на гориво и да бъде по-масов, защото специалните автомобили като „Ягуар" не се търсят много и затова след закупуването им като нови, цената им пада процентно повече от тази на по-масовите автомобили.

При контактите ми с вносителите на посочените по-горе марки ми беше предложено следното:

МОТО ПФОЕ разполага с представителен автомобил от класа, близка до тази на „Ягуар", подобно купе, комфортен и всички необходими екстри - „Форд" модел „Мондео". Продажната цена на този автомобил е около 46 000 лева за бензинов и около 48 000 лева за дизелов вариант. Това са цени без кожен салон и без автоматична скоростна кутия. Гаранцията е 4 години.

Цената, която ни се предлага за обратно изкупуване е 40 000 лева, което е недостатъчно за придобиването на „Мондео". Тази цена би била достаъчна за придобиване на „Форд", модел „Фокус" , който струва около 35 000 - 38 000 лева, но по-нисък клас от „Мондео" като технически данни и не е може да се приеме, че е представителен клас автомобил.

        РЕНО разполага с представителен автомобил от класа, близка до тази на „Форд" модел „Мондео" - „Рено", модел „Лагуна". Продажната цена на този автомобил е около 50 000 лева. Купето му е подобно на „Ягуар", комфортен е и разполага с всички необходими съвременни екстри.

При положение, че Мото Пфое ни предлагат за обратно изкупуване 40 000 лева от Рено ще получим по-ниска оферта. Официална такава можем да имаме, както посочих по-горе след извършването на оценка от техен оценител, но в разговор търговецът ми каза, че не могат да си позволят по-висока цена от Мото Пфое, защото не могат да предложат гаранция и сервизно обслужвана на бъдещия купувач.

МИТЦУБИШИ предлага срещу нашия „Ягуар" своя модел „Лансер", който е от клас по-нисък от „Форд", модел „Мондео" и „Рено", модел „Лагуна" и значително по-нисък от „Ягуар". Според мен този автомобил „Лансер" и близък до „Форд", модел „Фокус" и не е подходящ за нашите нужди.

МЕРЦЕДЕС процедира по обратния начин - оферта за цена за обратно изкупуване на нашия автомобил се прави едва след като посочим точно кой от техните автомобили желаем да закупим.

Тъй като считам, че избор на автомобил е извън моите права и извън възложената ми задача не продължих проучването за замяна на служебния „Ягуар" с „Мерцедес".

При изпълнение на поставената ми задача направих и проучване за възможността да закупим и втори автомобил. За целта може да използваме разликата между цената на служебния „Ягуар" и новозакупения първи лек автомобил, като първоначална вноска за закупуване на втори автомобил. Считам, че този втори автомобил е по-целесъобразно да бъде не лек, а пътнически микробус. Това ще даде възможност да се използва този автомобил при командироване на повече членове на съвета, за извозване на лектори за семинари на „Лозенец" или на Витоша.

Става дума за висока класа пътнически микробуси, които като комфорт се доближават до леките автомобили.

„Форд" предлагат такъв тип микробус за около 60 000 лева, а „Рено" има два модела, като по-евтиният струва около 40 000 лева.

Бих искал да се спра на въпроса за икономическата рентабилност на освобождаването ни от служебния „Ягуар". Автомобилът е в много добро състояние, добре поддържан, но поради това, че е по-специален и не е масов неговата цена пада по-бързо от тази на по-масовите. За трите години и половина от закупуването му цената му е паднала почти три пъти. Според експертите той ще държи добра цена за употребяван автомобил още около 2 години, след което цената му рязко ще падне до 50% от сегашната, незасимо, че може да бъде перфектно състояние.

Сега е оптималния момент за освобождаване от автомобила, тъй като срещу парите, които можем да получим срещу него е възможно да бъде закупен нов лек автомобил, от клас близък до този на „Ягуар", представителен и същевременно не толкова претенциозен.

Друг плюс е, че новият автомобил ще бъде с гаранция поне 4 години, като при добро пазарене можем да получим и гаранция за допълнителен период. Тук следва да се има предвид и факта, че гаранция на нашия „Ягуар" изтича на 06.11.2012г.

Условията, които официалният вносител предлага за посредничество при директна продажба са следните:

-  автомобилът да се остави в шоу-рума на Мото Пфое;

-  автомобилът ще бъде изложен за продажба след почиства за тяхна сметка;

-  при продажба ще трябва да платим комисионна в размер на 8% ако не закупим
нов автомобил от тях и 4% ако закупим от тях нов автомобил;

-  продажбата ще започне от цена, която ние определим съвместно и която ще бъде
по-висока от дадената от Мото Пфое оценка.

- Като резултат от извършеното проучване считам, че за САК не е икономически изгодно да се пристъпи към замяна на служебния „Ягуар" срещу друг нов лек автомобил.

- Считам за по-изгодно автомобилът да бъде оставен за продажба от официалния му вносител Мото Пфое и след получаване на продажната цена да се прецени какъв нов автомобил да бъде закупен.

 

Изготвил:...................…………………….

Адвокат Константин Димитров

Print PDF

Copyright © sak-sas.bg 2020